Nya fordonsskatten kör ifrån tillverkarna
Patrick Ekstrand
6 sep 2018
Det nya skattesystemet med bonus-malus har fått effekt. Juli och augusti var toppmånader för elbilsförsäljningen i Sverige. Nu rullar fler än 60 200 laddbara bilar på landets vägar.
Försäljningen av laddbara bilar är inte lika hög som i Norge, men sett till andelen ligger Sverige trea i Europa med Island på andra plats.
Men trots ökningen skriver branschorganisationen Power Circle ner sin prognos för hur det väntas se ut vid årsskiftet. I stället för 80 000 laddbara bilar den 31 december väntar man sig 72 000. Detta då tillverkningen av elbilar för den svenska marknaden inte möter efterfrågan.
– Det känns förstås extremt olyckligt att läget är på detta sätt. Jag bedömer att vår tidigare prognos speglade efterfrågan väl. Men fordonstillverkarna verkar ha svårt att möta efterfrågan, varför vi reviderar prognosen kraftigt nedåt, säger Olle Johansson, vd för Power Circle.
– Bristande tillgång skapar ny osäkerhet på marknaden. Det försvårar investeringsbeslut för företag och personer som vill göra klimatsmarta val och köpa bonusbilar, fördröjer utvecklingen av andrahandsmarknaden där många privatpersoner köper sina bilar och ytterst hindrar det omställningen av personbilsflottan.
Samtidigt är flera nya elbilsmodeller på väg. Härom dagen visade till exempel Mercedes upp sin EQC-bil – i Stockholm av alla ställen – och Hyundai kör skeppslaster med kompaktsuven Kona till Norge. Och i början av nästa år kommer Teslas billigaste modell hittills, Model 3, ut på den svenska marknaden. Ännu billigare modeller än så kommer också, bland annat från svenska Uniti.
Detta innebär att topplistan över de vanligaste elbilarna i Sverige kan komma att skakas om, men just nu ser den ut som den har gjort ett tag. De vanligaste rena elbilarna i Sverige är Tesla Model S (3 342 st) samt Nissan Leaf (3 003 st). Bland laddhybriderna är Volkswagen Passat GTE (11 278 st) och Mitsubishi Outlander PHEV (8 143 st) vanligast.