Oväntat drag – så ska bolaget bakom londontaxin bli elbilstillverkare
Carl Undéhn
9 maj 2023
Volvo, Polestar, Lotus och Zeekr är bara några exempel på märken inom Geelykoncernen som bygger elbilar på företagets SEA-plattform.
Att den kan användas till en mängd modeller i olika segment är tydligt. Lite oväntat presenterar ändå London EV Company, LEVC – alltså de som bygger Londons ikoniska taxibilar – nu en den egna plattformen SOA, Space Oriented Architecture.
Med den ska London EV Company ta klivet över till att tillverka helt eldrivna modeller. Företaget, som 2013 togs över av Volvos och Polestars ägare Geely, tillverkar idag en hybridversion av Londontaxin med en elektrisk räckvidd på 10 mil.
Exakt vad det planeras för fordon nämns inte. Men plattformen SOA ska vara utlagd för att tillverka modeller med en längd på upp till närmre sex meter och axelavstånd på 3,8 meter.
Med så mycket plats i botten av fordonet går det också att klämma in stora batteripaket. LEVC nämner storlekar på mellan 73 och 120 kWh vilket ska ge en räckvidd på närmre 70 mil.
Placering av batteripaket och drivlina ska dessutom vara optimerad för att frigöra så mycket plats som möjligt på insidan. Det låter med andra ord som att det är fokus på transportbilar, för både människor och varor.
SOA innefattar ocås en ny plattform för mjukvara kallad L-OS. Det ska vara grunden för vad som kallas en ”intelligent cockpit” och även vara förberedd för självkörning upp till nivå 4.
Redan i början av året kom det tecken på att LEVC var på väg att bredda sig genom att lansera eldrivna modeller inom flera segment. Att det även innebar en egen plattform var däremot mindre väntat med tanke på tillgången på teknik inom Geelykoncernen.
Chris Allen, chef för LEVC, sa då till nyhetsbyrån Reuters att de inom fem år kan lansera både person- och transportbilar med eldrift.
Idag tillverkar LEVC omkring 3 000 fordon om året. När vi får se deras första helt elsdrivna modell har inte meddelats.