Över 200 000 kronor billigare när priset dumpas på BYD Tang
Carl Undéhn
23 aug 2023
Flera av de nya kinesiska elbilsmärken som kommit till Sverige på senare år har en sak gemensamt. Nämligen att de säljs av Hedin Bil. Nyligen sänkte de priset rejält på den sjusitsiga elsuven Hongqi E-HS9. Nu kommer nästa prisras, om än den här gången i form av en kampanj. Instegspriset för elsuven BYD Tang har sänkts från 833 000 kronor till att nu börja på 599 900 kronor – en minskning på över 200 000.
Den som föredrar att leasa kan få en BYD Tang för 13 495 kronor i månaden om du skriver upp dig på 36 månader. Enligt det finstilta i kampanjen gäller priset endast ”ett begränsat antal demobilar”. Hur många det handlar om är oklart. BYD Tang är en sjusitsig modell med 509 hästkrafter, BYD:s egenutvecklade Blade-batteri med en kapacitet på 86 kWh för en räckvidd på 40 mil vid blandad körning. 0-100 km/h går på 4,6 sekunder och det går att dra ett släp på 1,5 ton.
Kanske kan prissänkningen få BYD Tang att klättra i registreringsstatistiken. Enligt siffror från Mobility Sweden hade det mellan januari fram till sista juli registrerats in 63 exemplar av modellen i Sverige.
Då har det gått bättre för den mindre elsuven BYD Atto3. I juli blev den Sveriges mest registrerade elbil med 721 exemplar. Med det var BYD Atto3 månadens näst mest registrerade bil oavsett drivlina, efter Volvo XC60.