Pilotprojekt stoppas – elvägen utmed E20 blir för dyr
Carl Undéhn
31 aug 2023
För att elektrifiera landets vägtransporter ska det testas olika tekniker. Vid sidan av batteri- och vätgasdrivna lastbilar som laddas och tankas vid stopp är så kallade elvägar där lastbilar laddas under färd ett alternativ.
Försök görs redan på andra håll i Europa och 2021 beslutade Trafikverket att bygga en första elväg utmed E20 mellan Hallsberg och Örebro.
Men nu meddelar Trafikverket att de avbryter den pågående upphandlingen kring projektet. Orsaken uppges vara att kostnaderna har skenat.
– Det här är inte det scenario vi hade föreställt oss men det var ett nödvändigt beslut, säger biträdande chef för Trafikverkets elektrifieringsprogram Kenneth Natanaelsson i ett uttalande på Trafikverkets hemsida.
Inflation och materialbrist uppges som två orsaker till att kostnaderna blivit högre än förväntat. Men också bristen på tidigare erfarenheter av liknande projekt gjorde det svårt att beräkna vad prislappen för pilotprojektet verkligen skulle landa på.
– Vi såg att de anbud som kom in låg högt över den beräknade budgeten och att projektet inte längre skulle vara genomförbart. Därför väljer vi att avbryta upphandlingen, säger Kenneth Natanaelsson.
När beslutet togs att bygga Sveriges första permanenta elväg utmed E20 beskrevs valet av plats som ”mitt i logistiktriangeln mellan Stockholm, Göteborg och Malmö”. Målet är fortfarande att elvägen där ska bli av. Trafikverket ska nu genomföra analyser för hur kostnaderna för projektet kan sänkas.