Elbilen logo Meny

Polestar 2 uppdateras – världpremiär på eCarExpo i Stockholm

Även om Polestar 3 är på väg fortsätter den mindre Polestar 2 att vara en viktig modell för tillverkaren. Inte minst för att i år öka försäljningen till 80 000 bilar, jämfört med de 50 000 som levererades förra året.

Nu uppdateras Polestar 2 med både ny design och ny teknik. Världspremiären för nya Polestar 2 sker på elbilsmässan eCarExpo i Stockholm 3-5 februari, där även Polestar 3 och konceptet Precept som ska bli Polestar 5 finns på plats.

Tydligaste förändringen hittas i fronten där det nu finns en likadan sluten ”Smart Zone” som hos det större syskonet Polestar 3. Bakom den samlas sensorer och kamera för bilens aktiva säkerhetssystem.

Polestars vd Thomas Ingenlath säger att uppdateringen av fronten gör det till den snyggaste Polestar 2 hittills. Men betonar också att de största nyheterna hittas under karossen.

– Vanligtvis i bilbranschen brukar en uppdatering bestå av mindre visuella förändringar som ofta förstör intentionen hos bilens ursprungliga design. Med det nya modellåret av Polestar 2 har vi i stället arbetat under ytan och uppgraderat viktiga tekniska och mekaniska komponenter i den elektriska drivlinan, säger Thomas Ingenlath.

Nya batterier ska både öka räckvidden tack vare ny cellkemi hos Long Range-versionerna bidra till att minska bilarnas klimatavtryck. Enligt Polestar minskar koldioxidutsläppen per bil med 1,1 ton under sin livscykel.

Batteriet hos Long Range-versionerna är nu på 82 kWh, jämfört med 78 kWh tidigare.

Med det större batteriet och bakhjulsdrift har Polestar 2 nu en räckvidd på 63,5 mil. Tack vare det större batteriet och mer effektiv elmotor är det över 8 mil längre än tidigare.

Hos fyrhjulsdrivna Long Range Dual Motor är räckvidden nu 59,2 mil, vilket är en ännu större ökning på över 10 mil jämfört med tidigare.

Den nya cellkemin gör att batteriet hos Long Range-versionerna kan laddas snabbare än innan med upp till 205 kW.

Hos Standard Range-versionerna är batteriet som innan på 69 kWh. Men även här handlar det om nya batterier nu kan laddas med 135 kW och som får räckvidden att öka. Standard Range Single Motor tar sig nu 51,8 mil på en laddning – en ökning på 4 mil.

Single Motor-versionerna med både det stora och mindre batteriet är nu också bakhjulsdrivna. Det är en förändring vi redan sett hos tekniskt besläktade modellerna Volvo XC40 och C40.

Elmotorerna är nyutvecklade och kommer med en växelriktare med kiselkarbid för mindre värmeutveckling och mer effektivitet.

Motorns effekt har också ökat från tidigare 170 kW till att nu vara 220 kW, eller 299 hästkrafter, hos Single Motor-versionen med det större batteriet.

Vridmomentet är nu 490 Nm, jämfört med 330 Nm tidigare, och spurten från 0-100 km/h har förkortats med över en sekund för att nu klaras på 6,2 sekunder.

Även hos de fyrhjulsdrivna Dual Motor-versioner har effekten höjts från 300 till 310 kW (421 hästkrafter). Vridmomentet är 740 Nm och 0-100 km/h klaras på 4,5 sekunder.

Drivningen har också programmerats om för att främst driva på bakaxeln med mer körglädje som resultat. Men också bättre drivgrepp och effektivitet.

– Uppgraderade Polestar 2 är en ännu mer lekfull och spänstig bil. Den behåller sin kompakta karaktär och känsla av fullständig kontroll, samtidigt som den blir mer mogen med adderad komfort, säger Polestars chassiutvecklare Joakim Rydholm.

Det går även att välja till ett Performance-paket till den fyrhjulsdrivna Long Range-versionen. Effekten stiger då till 350 kW (476 hästkrafter) med bibehållen räckvidd på 59,2 mil. Spurten från 0-100 km/h sjunker med Performance-paketet till 4,2 sekunder.

Priset för uppdaterade Polestar 2 börjar från 559 000 kronor för bakhjulsdrivna Standard Range Single Motor eller 609 000 kronor för Long Range Single Motor med det större batteriet på 82 kWh.

Den som vill ha fyrhjulsdrift får vara lägga minst 674 000 kronor för Long Range Dual Motor som också har batteriet på 82 kWh. Eller välja till Performance-paketet, då priset börjar på 739 000 kronor.

DrivningBatteriLaddeffektRäckviddEffektPris
Long range Dual motor PerformanceAWD82 kWh205 kW592 km476 hk739 000 kr
Long range Dual motorAWD82 kWh205 kW592 km421 hk674 000 kr
Long range Single motorRWD82 kWh205 kW635 km299 hk609 000 kr
Standard range Single motorRWD69 kWh135 kW
518 km272 hk559 000 kr

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2023-01-24