Polestar 5 får egenutvecklad plattform i aluminium
Carl Undéhn
15 feb 2022
Dagens Polestar 2 delar mycket teknik med Volvos elbilar XC40 och C40. Det tekniska samarbetet mellan Polestar och Volvo väntas fortsätta även vid kommande modeller.
Men med modell nummer 5 går Polestar en egen väg och förlitar sig på märkets utvecklingscentrum i Storbritannien. De har tagit fram en ny plattform i epoxylimmad aluminium som beskrivs som skräddarsydd för Polestar 5 och ska ge bilen både bättre köregenskaper och säkerhet.
Det ska också göra att karossen väntas bli lättare än hos jämförbara bilar inom samma segment. Det sänker bilens totalvikt och kan då bidra till att förbättra bilens räckvidd. Ingenjörerna i Coventry har dessutom utvecklat en tillverkningsprocess där kaross och plattform byggs tillsammans.
– Deras mix av ingenjörskunnande och teknisk expertis gör det möjligt för oss att utveckla avancerad, lätt sportbilsteknik med ett kreativt tankesätt och en anda som genomsyras av innovativ ingenjörskonst. Detta kommer att särskilja Polestar under de kommande åren, säger Polestars vd Thomas Ingenlath.
Den egenutvecklade plattformen ska ge Polestar 5 hög vridstyvhet och bidra till en sportig prestanda. Polestar har tidigare sagt att de riktar in sig mot kunder som idag tittar på Porsche. När Polestar 5 lanseras 2024 kommer den därför konkurrera med bland annat Porsche Taycan Sport Turismo, men förmodligen även Audi A6 e-tron, Lucid Air och Tesla Model S.
Polestar har också redan gått ut med bilder och en video av vad som sägs var den nästan färdiga designen av Polestar 5.