Annons:

Polestar ger besked: premium framför småbilar

Carl Undéhn

Carl Undéhn

20 sep 2023

Den kommande elsuven Polestar 3 är uppe och nosar på femmetersgränsen med en längd på 4,9 meter. Och den mindre Polestar 4 är inte så liten den heller med 4,84 meter från stötfångare till stötfångare.

Minstingen är nuvarande modellen Polestar 2 som mäter 4,6 meter på längden. Mindre modeller än så är nog heller inget vi kan räkna med från tillverkaren.

– Kunder frågar oss: ska ni bygga en mindre modell, en riktig instegsversion? Under de kommande fem till sex åren kommer det inte ske. Vi positionerar oss tydligt i segmentet premium, säger Polestars vd Thomas Ingenlath i en intervju med tyska Manager Magazin.

Polestars chef Thomas Ingenlath föredrar premium framför instegsmodeller.

En möjlighet vore annars en Polestarversion av Volvo EX30. Alltså samma upplägg som att Polestar 2 delar teknik med Volvo XC40/C40. Med ett pris från 429.900 kronor blir EX30 Volvos eldrivna instegsmodell och en viktig lansering för att öka volymen av elbilförsäljning för märket.

En något mindre modell blir roadstern Poletar 6 som är planerad att lanseras 2026. Men den kvalar knappast in i rollen som en instegsmodell.

Men även utan något liknande i modellprogrammet håller Polestar fast vid sina försäljningsmål. I år räknar tillverkaren med att sälja mellan 60.000 och 70.000 bilar, efter att målet med 80.000 sålda bilar skrevs ned när det stod klart att Polestar 3 försenas till mitten av nästa år. 2025 ska försäljningen vara uppe i 290.000 bilar om året.

Polestar 4

Relationen till Volvo, som äger 48 procent av Polestar, beskriver han som fördelaktig och något som ger det unga märket frihet att kunna växa på olika marknader.

– Vi har inga egna fabriker, utan våra bilar byggs av Volvo. Det är det enda sättet för oss att snabbt ta oss an nya marknader som USA, säger Thomas Ingenlath.

Ett upplägg som kostar Volvo en hel del pengar. Utifrån siffror och kommentarer i den senaste kvartalsrapporten från Polestar pekar Carup på att Polestar är skyldiga Volvo 18,9 miljarder kronor.

Thomas Ingenlath har däremot ambitiösa planer på vinsterna som Polestar ska generera när de nya modellerna lanseras.

– Vi har varit tydliga med att vi vill uppnå en avkastning på investeringen på 20 procent i vår operativa verksamhet, säger han till Manager Magazin.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!