Polestarchefen varnar: bilbranschen ”rädd för förändring”

Carl Undéhn

Carl Undéhn

7 mar 2024

Sedan Polestar 1 lades ned är det som bekant endast eldrift som gäller för Polestar. Nu också med mer än en modell sedan leveranserna av Polestar 4 kom igång i Kina i slutet av förra året. Även tillverkningen av den försenade Polestar 3 har nu kommit i gång, med de första leveranserna planerade till sommaren.

Till skillnad från Polestars helt elektrifierade modellprogram har det hittills i år kommit annorlunda toner från en del andra tillverkare. Bland annat Mercedes, som inte längre har som mål att endast sälja elbilar ”på marknader där förutsättningarna tillåter det” från 2030. Att nu minska satstningarna på eldrift är något som Polestars vd Thomas Ingenlath beskriver som en ”fälla” där tillverkare hamnar i ett underläge, säger han i en intervju med brittiska The Telegraph.

– Jag ser alldeles för många människor som tvekar inför detta och är rädda för förändringar. Det är helt enkelt inget bra recept för framtiden, säger han.

Ett bättre beslut är enligt Polestars chef att ”tro på tekniken” och utvecklingen som sker med drivlinor, batteriteknik och mjukvara.

– Om du inte deltar i det och tror att du kan vänta, och kunderna är redo för det, är det en otrolig fälla, säger Thomas Ingenlath.

För Polestars del som en ren elbilstillverkare är det alltså inget svårt beslut att ta. Och i slutändan tror han att Polestar kan dra nytta av om andra tillverkare bromsar sina satstnigar på elbilar.

– Det är en otrolig möjlighet för Polestar i segmentet av premium prestandabilar där det faktiskt inte finns så mycket konkurrens som kommer, säger han.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!