Porsche hårdtestar nya Macan inför premiären

Carl Undéhn

Carl Undéhn

11 jan 2024

Egentligen skulle både Porsche Macan och syskonmodellen Audi Q6 e-tron redan vara ute på vägarna. Båda använder den nya plattformen PPE, som utvecklats gemensamt av Porsche och Audi. Mjukvarustrul vid utvecklingen gjorde däremot att båda modeller fick skjutas upp.

Men nu är lanseringen nära, Audi Q6 e-tron har vi redan provkört och Porsche Macan fick vi både en åktur i och titta närmre på i slutet av förra året. Porsche finslipar nu på detaljerna av nya Macan med omfattande och krävande tester. Enligt Porsche har prototyper körts över 3,5 miljoner kilometer på både testbanor och allmänna vägar. Något som ska säkerställa att Porsches första elsuv får de rätta köregenskaperna även vid tuffa förhållanden.

Prototyper av Macan har testkörts över 3,5 miljoner kilometer både på bana…

– Vi täcker alla temperaturområden. Från minus 30 grader Celsius i Skandinavien till plus 50 grader Celsius, som vi upplevde i Death Valley i Kalifornien. Självklart måste en SUV också kunna arbeta på alla underlag. Därför testar vi inte bara på vägar utan även i terräng, på grus, snö och is, säger Jörg Kerner som är ansvarig för Macan-serien.

Hos Porsche ska även en suv få sportbilsegenskaper. De dubbla elmotorerna på fram- och bakaxeln kan i boostläge ge en effekt på 450 kW, eller 612 hästkrafter. Vridmomentet anges till 1000 Nm och kraftfördelning till hjulen kan styras i närmast realtid genom Porsche Traction Management.

…och på allmänna vägar runt om på jorden.

Som första eldrivna Macan har det under utvecklingsarbetet dessutom varit extra fokus på aerodynamiken för så bra räckvidd som möjligt.

– De aktiva aerodynamiska elementen bidrar alla till räckvidden. Vi har en automatiskt utfällbar bakspoiler och aktiva kylspjäll på de främre luftintagen, säger Thomas Wiegand som leder arbetet med aerodynamik hos Porsche.

Undersidan är helt plan “som på en tävlingsbil” och Porsche har utvecklad flexibla paneler som sänker luftmotståndet vid återfjädring. Alla detaljer tillsammans gör Macan enligt Porsche till en av de mest aerodynamiska suvarna på marknaden med ett uppmätt cw-värde på 0,25. Det kan jämföra med konkurrenten Polestar 3, som har ett cw-värde på 0,29.

Exakta tekniska detaljerna har inte avslöjats ännu, men batteriet uppges vara på omkring 100 kWh vilket ska ge Porsche Macan en räckvidd på över 50 mil. Säkert är i alla fall att Macan liksom föregångaren Taycan kan ladda snabbt tack vare sitt 800-voltssystem.

Laddeffekten anges till 270 kW vilket gör det möjligt att ladda från 10 till 80 procent på 22 minuter. Kan laddstolpen inte ge full effekt delas batteriet upp i två separata delar som laddas var för sig med en spänning på 400 volt.  Med AC-laddning får vi däremot nöja oss med 11 kW.

Exakt när vi får se nya Porsche Macan helt utan maskering och de exakta detaljerna avslutas har ännu inte meddelats.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!