Räckvidd, praktisk och rymlig – blir Kia EV9 familjens nya favorit?

Carl Undéhn

Carl Undéhn

30 maj 2023

Med elsuven EV6 lanserade Kia sin första modell på den nya, med Hyundai gemensamt utvecklade, elbilsplattformen E-GMP. Med goda innerytrymmen och snabb laddning tack vare 800-voltsteknik innebar det en ny fas i Kias elbilssatsning.

Men det är först med EV9 som det nya Kia, omdesignade och i framtiden eldrivna Kia blommar ut. Vi åkte till Frankfurt för att ta en närmre titt på EV9.

Med sin senaste elbil erbjuder nu Kia en helt eldriven modell som går att få med sex eller sju säten. Den rymliga och bekväma insidan tillsammans med snabb laddning där det går att ladda 24 mils räckvidd på 15 minuter ger Kia EV9 många fördelar i konkurrensen om bästa långfärdsbilen för familjesemester. Att Volvos sjusitsiga elsuv EX90 dessutom blivit försenad gör att Kia får ytterligare fördelar på sin hand.

Genomtänkt och praktisk insida

Och ja, Kia EV9 är en stor bil som mäter 1,98 meter på bredden och strax över fem meter på längden. Tack vare det har EV9 också en lång hjulbas på hela 3,1 meter vilket gör det till sjusitsig bil som är rymlig och bekväm på riktigt.

För om något blir det snabbt tydligt att Kia EV9 i grunden är utformad som en praktisk familjebil. Vilket visar sig på många sätt.

Med alla säten uppfällda rymmer bagaget 333 liter. Tredje sätesraden kan fällas till ett helt platt lastutrymme som då rymmer 728 liter. Även andra stolsraden kan fällas för att förvandla EV9 till en lastbil som rymmer 2 319 liter. Dessutom hittas en stor frunk på 52 liter under huven.

Andra tecken på familjetänktet är den utdragbara lådan i baksätet som även kan användas som bord, inbyggda solskydd i sidofönstren och att sätet på andra raden både åker fram och vinklas när någon ska stiga in längst bak. Med det kan enligt Kia en barnstol sitta monterad på andra raden och ändå gör det enkelt att kliva in till tredje raden.

Även längst bak har du ventilation från utblås i taken och sitter bra även där. I alla fall så länge stolarna på andra raden är vända framåt. För de går att rotera 180 grader när bilen står still för ett slags konferensläge. Men då gäller det att alla deltagare inte har allt för långa ben.

Avskalat även med fysiska knappar

För att öka platsen på insidan är framstolarna tunna, men innehåller ändå bekvämligheter som ventilation. Och framför allt sitter du väldigt bra i de bekväma stolarna fram.

Kia håller kvar vid den liggande utdragna skärmen ovanpå instrumentbrädan hos EV6, men har här vidareutvecklat konceptet. EV9 är först ut med Kias nya tredelade skärm med två skärmar på 12,3 tum för förarinformation och infotainment, samt en tredje mindre skärm på 5,1 tum för klimatanläggningen. Utöver det hittas också en head up-display framföra föraren.

Förarmiljön och instrumentbrädan domineras av horisentella linjer. Trots den avskalade insidan är EV9 inte helt befriad från fysiska knappar. Klimatanläggningen går till exempel att styra både på skärmen ovanpå instrumentpanelen och med knappar under den. Mellan dem hittas haptiska knappar för snabbval integrerade i instrumentpanelen.

– Vi ser i kundundersökningar att de värdesätter att det inte är 100 procent touchdisplay på insidan, att vi behåller vissa fysiska knappar. Det hör vi varje gång vi lanserar en ny modell, säger Sjoerd Knipping som är marknadschef för Kia Europe.  

Räckvidd framför prestanda

Fokuset på familjebil märks också i motoriseringen där det är tydligt att Kia satsar på räckvidd framför prestanda. De senaste åren har vi sett flera premiumsuvar med över 500 hästkrafter som klarar 0–100 km/h på runt fyra sekunder.

Fyrhjulsdrivna Kia EV9 GT Line med 384 hästkrafter gör sprinten på 6 sekunder och har en räckvidd på 49,7 mil. Den bakhjulsdrivna basversionen med 203 hästkrafter ger en räckvidd på 54,1 mil och gör 0–100 km/h på 9,4 sekunder.

Vridmomentet hos båda versioner är 350 Nm och det använder samma batteri på 99,8 kWh.

– EV9 är inte en perfomancesuv. Den erbjuder räckvidd, ultrasnabb laddning och gott om plats. För den som vill ha mer finns också fyrhjulsdrift med ordentligt med prestanda för en så stor suv, säger Sjoerd Knipping.

En kombination som han tror går hem i länder som Sverige där hastigheterna ändå är begränsade. Men den bakhjulsdrivna basversionen kommer inte tas in i Sverige, i alla fall inte till en början. Som tidigare meddelats kommer Kia EV9 GT-Line i Sverige inte heller erbjudas med Lidar-radar för självkörande funktioner i nivå 3 på motorväg. Så länge tekniken inte är tillåten här väljer Kia Sverige att sälja bilen utan Lidar.

Med det borde Kia EV9 även få ett lägre pris här än på andra marknader. Vad det blir har Kia ännu inte har avslöjat. Tendenserna pekar ändå på vad som bäst kan beskrivas som ”konkurrenskraftigt”. För trots ny design, teknik i framkant tack vare plattformen E-GMP och praktiska funktioner som standard är Kias strategi att utmana premium utan att vara premium.

I klarspråk: ett lägre pris än konkurrenterna som i det här fallet är bland annat Volvo EX90 och Mercedes EQS SUV.

– Du kommer få se när vi släpper det! Jag tror det är rätt att säga att priset inte kommer hålla premiumnivå, säger Sjoerd Knipping och understryker:

– Vi har ingen ambition av att ses som ett premiummärke.

I nästa nummer av Elbilen och snart här på webben kan du läsa en mer om hur Kia EV9 ska bidra till att positionera märket mot konkurrenterna med design, teknik och praktiska funktioner.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!