Elbilen logo Meny

Rivian vill skala upp tillverkningen – produktionschefen lämnar

Direkt efter att amerikanska Rivian noterades på börsen i november förra året steg aktien som en raket. Företaget ­– som då knappt byggt en enda bil – värderades snart till 140 miljarder dollar. Siffran har idag halverarats och idag har Rivians börsvärde halverats till omkring 73 miljarder dollar. Men det är ändå mer än vad till exempel BMW och koncernen Stellantis värderas till.

Just Stellantis har ändå blivit en konkurrent till Rivians satsning på transportbilar. Handelsjätten Amazon har investerat stort i Rivian och har omkring 20 procent av aktieinnehavet.

Tanken är att Rivian ska bygga 100 000 eldrivna transportbilar för Amazons paketleveranser. Häromveckan meddelade Amazon plötsligt att de även samarbetar med Stellantis och ska köpa ett stort antal av den eldrivna transportbilen RAM ProMaster.

Rivian kontrade med att avtalet på 100 000 transportbilar till Amazon fortfarande gäller. Men först måste Rivian få i gång produktionen.

Att skala upp tillverkningen har visat sig vara svårare än tänkt. Målet att tillverka 1 200 exemplar av pickupen R1T från september till årsskiftet uppnåddes inte. Siffran slutade på 1 015 exemplar, varav 920 levererades till kunder i USA.

Nu meddelas också att Rivians produktionschef Rod Copes i tysthet har lämnat företaget. Med lång erfarenhet hos bland annat motorcykeltillverkaren Harley-Davidson var det han som höll i strategin för produktionen.

– Rod inledde ett stegvis tillbakadragande från Rivian för några månader sedan för att ge kontinuitet åt teamet när vi ökar produktionen, säger Rivian i ett uttalande till nyhetssajten Bloomberg.

Enligt sin profil på LinkedIn lämnade Rod Copes jobbet som produktionschef hos Rivian redan i december. Ansvaret för att skala upp produktionen ska nu fördelas på olika personer inom Rivian. Varför produktionschefen Rod Copes valde att lämna Rivian kommenteras inte.

Vid årsskiftet meddelade Rivian att de ska satsa omkring 45 miljarder kronor i bygget av en andra fabrik i Georgia. Den ska stå klar år 2024 och har en produktionskapacitet på 400 000 fordon om året.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2022-01-17