Roaming för laddplatser

Fredrik Sandberg

Fredrik Sandberg

4 aug 2020

Ni är många elbilsägare som hör av er till mig och skriver på bloggar och facebook om problem med laddinfrastruktur. Detta gäller inte Teslaägarna så ofta då Tesla är ett föredöme med sina laddare som de har koll på och man kan se i bilen hur många som är lediga och då är de inte bara oanvända utan förväntas fungera.

De övriga operatörerna har väldigt olika bra koll på sina laddare. Vissa lika bra som Tesla minst men andra inte. Problemet blir när en elbilist planerar sin långresa då måste han ladda hos flera operatörer. Beväpna sig med ett antal appar betallösningar, RFID taggarkort med mera. Detta har jag skrivit om flera gånger och problemet blir bara större och större i Sverige. Men nu finns ett i mina ögon riktigt bra förslag till lösning. Framtaget i Holland,
Belgien och Tyskland, varför vi svenskar inte är med mera vet inte jag. Men vi borde driva på här då vi trots våra ganska få elbilar ännu är på andra eller tredje plats i Europa efter Norge. Och vi har fler laddplatser per bil än i Norge.

Det finnes en skrift nu som heter ”Advancing E-Roaming in Europe: Towards a Single ”Language” for the European Charging Infrastructure.

Det presenterades en preliminär utgåva på ”EVS30 Symposium, Stuttgart, Germany, 9–11 October 2017”.

Den slutliga utgåvan finns nu utgiven från den 7 december 2018 på denna sida: https://www.mdpi.com/2032-6653/9/4/50 

Jag rekommenderar er att läsa och fråga era operatörer när de har infört denna.

Se bifogade bilder, de visar ganska väl principen.

Har du avtal med en operatör ska det räcka, då debiteras din laddning där. Du ska inte behöva bry dig så mycket om vem som äger laddare. Det ska fungera ändå. Detta är bra för alla det spar pengar och tid för dig som kund. Men det spar också för operatörerna, de slipper lägga upp alla som sina kunder. Det kanske bara är på den årliga semesterresan du nyttjar vissa operatörer. 

Figur 1. Så här fungerar det i dag att varje operatör har sitt system, sin app, sin betallösning. Detta gillar vi inte i Elbil Sverige, utan vi vill att det är som i figur 4. Varje operatör ska fortfarande kunna göra nya bättre appar men man ska se de grundläggande funktionerna även hos konkurrenterna och pengarna ska slussas vidare till rätt mottagare. Inte som nu, vi har ibland hela handskfacket fullt.
Figur 4. Detta visar målet med detta förslag. Du kan med ett avtal ladda och betala oavsett vem du laddar hos. Det är så här vi vill att det ska fungera från Elbil Sverige!



Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: