Så är nya Mercedes EQA – Elbilen först att provköra
Lotta Hedin
20 jan 2021
Idag presenterade Mercedes sin nya eldrivna kompaktsuv EQA – en lillebror till den större EQC som kom för ett par år sedan. Bara en halvtimma efter den globala lanseringen tog Elbilen som första tidning i Sverige plats i den nyss avtäckta bilen för en provkörning.
Hur känns den Fredrik?
– Det är en fin mercedeskvalitets-känsla, och den känns rymligare än man tror från utsidan. Den är också väldigt tyst och fint isolerad, det märks att Mercedes jobbat med det.
Enligt Mercedes nomenklatur är EQA i grunden en GLA, vilket betyder en upphöjd A-klass. I storlek liknar den Kia e-Niro och Volvos nya elbil XC40 Recharge, men är mindre än VW ID.4.
EQA är utrustade med ett batteri på 66,5 kWh och har en räckvidd på 426 km enligt WLTP. Den första versionen som nu släpps, EQA 250, är utrustad med 140 kW motoreffekt framhjulsdrift. Den har en topphastighet på 160 km/h och accelererar från 0-100 på 8,9 sekunder.
Senare kommer ytterligare två versioner, en perfomance-variant med en starkare motor på 200 kW, och en ”range champion” med en räckvidd på 500 km. EQA kommer även kunna fås i en fyrhjulsdriven variant.
Men Fredrik, det börjar bli trångt i crossover- och kompaktsuvsegmentet, det är många elbilar som konkurrerar om kunderna där. Vad har Mercedes EQA som inte de andra bilarna har?
– Nu har jag bara kört den en kort stund, men framför allt är det premiumkänslan som skiljer den från mängden, med fina material. Men den är inte jättesportig känner man, i alla fall inte den här versionen.
Mercedes har ännu inte presenterat något svenskt pris, men riktpriset i Tysklad startar på 47 540 euro, motsvarande cirka 480 000 kronor.
Senare i år kommer Mercedes ytterligare utöka EQ-familjen, med en EQS och en EQE.
– När det gäller ny teknik kommer det stora steget tas med EQS. Men i EQA hittar du allt du är van vid från EQC och GLA, med Infotainmentsystemet MBUX, sa Britta Seeger, marknadsasvarig på Mercedes, vid en pressträff.