Så drabbas Porsche och Audi av krisen hos Northvolt
Carl Undéhn
6 dec 2024
BMW drog tidigare i år tillbaka en beställning på battericeller från Northvolt till ett värde av över 20 miljarder kronor. Ett beslut som ser ut att ha varit en viktig bidragande orsak till krisen som Northvolt nu genomghår med en rekonstruktion i USA.
Orsaken ska ha varit att BWM tröttnat på att vänta på cellerna som inte levererats i tid. Northvolt har inte lyckats skala upp produktionen som tänkt och BMW är inte ensamma om vänta på leveranser. Enligt tyska Handelsblatt riskerar produktionsproblemen hos Northvolt nu försena de eldrivna versionerna av Porsche Cayman och Boxster. Planen är att de ska lanseras nästa år, och då med små batteripaket med celler som har en hög energitäthet. Celler som Porsche uppenbarligen hade räknat med att få från Northvolt.
Även Audi ser ut att ha problem på grund av försenade leveranser av battericeller från Northvolt. För kommande modeller på den med Porsche gemensamt utvecklade elbilsplattformen PPE ska Audi ha planerat använda battericeller från den svenska tillverkaren. Beställningar som det nu uppges undersökas om det överhuvudtaget finns hopp om att de kommer att levereras.
Både Porsche och Audi ingår i Volkswagenkoncernen, som äger 20 procent av Northvolt och är en av de största investerarna i batteritillverkaren. Till Volkswagen hör också lastbilstillverkaren Scania. Deras vd Christian Levin har tidigare sagt att förseningarna hos Northvolt har gjort att Scania ligger ett år efter med sina planer på eldrivna lastbilar.