Så klarar sig Volvo EX30 vid en krock med stora EX90

Carl Undéhn

Carl Undéhn

22 apr 2024

Säkerhet är ett viktigt säljargument för Volvo. Med lidar och en rad sensorer och kameror både på ut- och insidan ska kommande elsuven EX90 också vara tillverkarens säkraste bil hittills. Men det är också en stor och tung bil, så hur går det för en mindre bil om EX90 smäller in i den? Till exempel Volvos minsta suv hittills EX30?

Just det har Volvo testat vid sitt säkerhetscenter i Torsland och som det nu har släppts en film ifrån hos bland andra branschtidningen Automotive News. I videon får vi se en sidokollission där den betydligt större EX90 i en hastighet på 50 km/h kör rakt in i sidan på EX30 där föraren sitter.

– Så uppenbarligen är det en ganska dramatisk krasch, särskilt för dem som sitter i EX30 som utsätts för en sidokollision direkt mot deras kroppar. För att skydda dem har EX90 först och främst något som är mycket bra för att skydda personerna i EX30, det är den nedre delen av frontstrukturen, säger Lotta Jakobsson som är teknisk specialist för förebyggande av personskador hos Volvo i videon.

Resultatet från mätningarna ska enligt Volvo visa att skadorna på föraren och passageraren i framsätet på EX30 hölls låga, vilket beskrivs som ”imponerande”. Inte minst då Volvo EX90 förutom att vara stor också är Volvos tyngsta bil hittills och väger in på 2,8 ton. Alltså omkring ett ton mer än EX30.

– Det gladde mig att se att det vi har byggt in i vårt sidokrockskydd verkligen fungerade mycket bra. EX30:s struktur är utformad för att sprida krafterna runt passagerarna från golvet över taket för att absorbera dem någon annanstans, säger Lotta Jakobsson.

Data från oberoende krocktester som till exempel Euro NCAP finns ännu inte för någon av modellerna. Förra hösten släppte Mercedes information från ett liknande test, då med fokus på vad som händer med batterierna när två elbilar kolliderar med varandra.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!