Så mycket kostar batteribyte och laddning hos NIO
Carl Undéhn
14 dec 2023
När NIO började sälja sina modeller här förra hösten blev de också det första märket att erbjuda batteribyten på den svenska marknaden. Idag finns det åtta så kallade NIO Power Swap Station i Sverige där det går att byta till ett batteri laddat till 90 procent på fem minuter.
Hittills har de som prenumererar på en bil från NIO eller äger den men hyr batteriet kunnat byta batteri gratis. Det kommer de fortsätta göra fram till sista mars nästa år och nu får vi till slut veta vad det kommer att kosta efter det.
Förutom den fasta serviceavgiften på 100 kronor per byte tar NIO ut ett pris på 4,30 kronor per kWh för det nya batteriet. Som kund betalar du då för skillnaden i mängden energi hos det gamla och det nya batteriet. Som räkneexempel presenterar NIO en modell där skillnaden är 55 kWh, vilket motsvarar att du har batteriet på 75 kWh och gör ett byte när du har 15 procent kvar av det. Det totala priset serviceavgift blir då 336,50 kronor. Ett byte av det större batteriet på 100 kWh med 15 procents kapacitet kommer då kosta 422,50 kronor, inklusive serviceavgift.
Den som prenumererar på en bil eller hyr batteriet kommer få ”minst” två kuponger i månaden som gör att du slipper betala serviceavgiften. Efter att ha prenumererat på en bil i 24 månader ökar antalet till fyra kuponger i månaden.
Priset på 4,30 kronor per kWh gäller också för att ladda vid NIO:s snabbladdare för de som kör en bil från märket. För övriga märken är priset 4,95 kronor per kWh.