Så viktig är europeisk EX30 för att öka Volvos försäljning

Carl Undéhn

Carl Undéhn

4 aug 2025

Med drygt 78.000 exemplar var Volvo EX30 förra årets tredje mest sålda elbil i Europa. Under det pågående årets första sex månader har modellen däremot halkat ned till 12:e plats, enligt bland annat siffror från analysföretaget Jato Dynamics. En orsak till det är enligt Volvo-chefen Håkan Samuelsson de delvis långa väntetiderna som EX30 har lidit av.

Men sedan april i år tillverkas EX30 inte längre enbart i Kina utan även här i Europa, och då i Volvos belgiska fabrik i Gent. Med det kringgår Volvo EU:s strafftullar på elbilar tillverkade i Kina och vill även kunna få ut EX30 snabbare till kunder här. Målet uppges vara leveranstider på max 90 dagar. Enligt konfiguration på Volvos svenska hemsida är det nu också tre månader som gäller innan väntad leverans.

I månadsrapporterna förra året underströk Volvo ofta att det var just EX30 som stod för ökningen av antalet sålda elbilar som skedde då. I dag ser bilden annorlunda ut och de senaste månadernas rapporter har visat på minskad försäljning. Senast nu i juli, då Volvo sålde 14 procent färre bilar än samma månad ett år tidigare.
– Vi bör återgå till de försäljnings- och marknadsandelssiffror för EX30 som vi hade före införandet av tullar, säger Volvochefen Håkan Samuelsson i en intervju med branschtidningen Automobilwoche.

Med tillverkning av EX30 i Belgien vill Volvo också till slut lansera modellen även på den amerikanska marknaden. Det var något som sköts på framtiden på grund av amerikanska strafftullar på 100 procent på elbilar tillverkade i Kina. Enligt avtalet som nyligen slöts mellan EU och USA beläggs bilar från Europa med 15 procents strafftullar.