Så viktigt är det att förvärma batteriet
Carl Undéhn
27 nov 2023
Det är kallt i hela landet nu och kyla är som bekant en utmaning för batterierna i våra elbilar. Förutom att räckvidden minskar när kvicksilvret i termometern sjunker så tar det också längre tid att ladda batteriet när det är kallt.
Hur viktigt det är att förvärma batteriet innan du koplar in laddsladden visades i en video på YouTube förra vintern som nu känns aktuell igen.
I videon lät användaren Kyle sin Model 3 Performance stå ute i kylan på temperaturer ned till 25 minusgrader under två dagar. Syftet var ta reda på hur bilens laddningsförmåga var när den – och batteriet – var ordentligt nedkylt. Det visade sig bland annat i att bilens system inte aktiverade bromsregenereringen då batteriet var för kallt.
När de väl lyckats koppla in en stelfrusen kabel vid en Supercharger började bilen ladda batteriet, som var fyllt till 35 procent, med blygsamma 5 kW. Men då endast för att börja förvärma det iskalla batteriet.
Efter drygt 40 minuter började batteriet till slut att laddas och då med en effekt på 23 kW. Efter lite mer än en timme hade batteriet fyllts till 70 procent och laddade med en effekt på omkring 50 kW. Med ett förvärmning hade batteriet i stället haft en optimal temperatur redan vid ankomst till snabbladdaren.