Scania vill bygga endast eldrivna lastbilar från 2040

Carl Undéhn

Carl Undéhn

9 sep 2022

Lastbilstillverkaren Scania har en tydlig strategi för sina eldrivna lastbilar. En del tillverkare som Volvo Lastvagnar, Mercedes och Hyundai ser vätgas som ett alternativ till batterier.

För Scanias vd Christian Levin är det däremot batterier som gäller och förra hösten sa han till Sveriges radio att utvecklingen går över förväntan.

I en intervju med den tyska sajten Eurotransporter säger han nu att Scania vill tillverka endast eldrivna lastbilar från år 2040.

– Om förutsättningarna är de rätta – laddinfrastruktur, grön el och priset per kilowattimme – kommer vi att enbart sälja batteridrivna fordon på marknaden 2040 och överge förbränningsmotorn, säger han.

Med det menar han att Scania tar på sig ledartröjan för omställningen i branschen genom att vara den enda tillverkaren med ett sådant mål.

Scanias vd Christian Levin

Bland de förutsättningar han nämner är laddinfrastruktur det mest grundläggande. För att kunna elektrifiera transporterna på Europas vägar behövs det enligt Christian Levin mellan 30 000 och 40 000 laddstolpar för lastbilar.

Och utbyggnaden är på gång. Volvo Lastvagnar, Skellefteå Kraft och OKQ8 meddelade nyligen att de nu ska börja sätta upp Sveriges största laddnätverk för lastbilar på 44 platser runt om i Sverige.

Volkswagenägda Traton, där Scania ingår, har också inlett ett samarbete med Volvo Lastvagnar och Daimler Truck för att bygga 1 700 snabbladdare för lastbilar och bussar runt om i Europa fram till 2027.

Sett till de minst 30 000 laddstolpar som Christian Levin anser behövs är det ändå inget särskilt stort steg framåt.

– Naturligtvis är 1 700 inte tillräckligt, men det kan visa vägen, säger han.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!