Skoda Enyaq Coupe – längre räckvidd och sportig RS-modell

Carl Undéhn

Carl Undéhn

31 jan 2022

Skoda hade det lite kämpigt förra året. Försäljningen sjönk med 12,6 procent när tillverkaren drabbades hårt av halvledarbristen.  

– 2021 var ett av de mest utmanande åren i Skodas historia, sammanfattade Skodachefen Thoma Schäfer året men såg positivt på 2022.

Inte minst genom lanseringen av coupéversionen av elsuven Skoda Enyaq iV som passande nog får just namnet Skoda Enyaq Coupé iV.

Det är alltså en viktig modell som Skoda nu presenterar och det är tydligt att den ska locka kunder genom att spela på känslor. Men också med praktiska egenskaper som en dragvikt på 1 200 kilo.

Bland syskonmodellerna Skoda Enyaq iV, Volkswagen ID.4 och Audi Q4 e-tron kunde Skodas bidrag stoltsera med absolut störst bagageutrymme på 580 liter. Det fortsätter vara stort även med den sluttande taklinjen hos Enyaq Coupe där det ny ryms 570 liter. Alltså fortfarande mer än de 543 liter som hittas hos ID.4 och 520 liter hos Audi Q4 e-tron.

Den nya karossformen förbättrar också bilens aerodynamiska egenskaper. Enligt Skoda ska deras modell vara bäst i klassen och ha en räckvidd på 54,5 mil –14 kilometer längre än Skoda Enyaq iV80 med det större batteripaketet på 77 kWh.

Det handlar då om den bakhjulsdrivna versionen Enyaq Coupe iV 80 med det större batteripaketet på 77 kWh och 204 hästkrafter. Samma batteripaket hittas i den fyrhjulsdrivna versionen Enyaq Coupe iV 80x som kommer med 265 hästkrafter.

Som instegsversion erbjuds också Enyaq Coupe iV 60 med ett mindre batteripaket på 58 kWh, bakhjulsdrift och 180 hästkrafter. Skoda anger ingen räckvidd för den versionen och det är ännu oklart om den kommer erbjudas i Sverige.

För alla varianter är toppfarten begränsad till 160 km/h.

Det mesta känns alltså igen från både elsuven Enyaq iV och övriga modeller på MEB-plattformen. Skoda har däremot höjt effekten för snabbladdning till 135 kW och att ladda från 10 till 80 procent ska nu ta 29 minuter.

Men Skoda bjöd även på en sportig överraskning. Med mottot ”No Fuel – Just Heartbeat” presenterade tillverkaren sin först elbil med RS-emblem i form av toppversionen Skoda Enyaq Coupé RS. Även den har fyrhjulsdrift och ett batteripaket på 77 kWh, men effekten har skruvars upp till 300 hästkrafter, toppfarten är 180 km/h och 0-100 ska gå att klara på 6,5 sekunder.

Skoda Enyaq Coupe RS

RS-versionen har också sänkts med 15 millimeter och erbjuds i en exklusiv grön lackering kallad ”Mamba Green” som även går igen på sportstolarnas sömmar på insidan.

Den som vill ha ett av de första exemplaren av Enyaq Coupe blir också tvungen att välja just RS-versionen. De första sex månaderna kommer nämligen endast den att säljas.

–  Skoda Enyaq Coupé RS är den mest kraftfulla RS versionen någonsin från Skoda. Vi vill därför erbjuda den exklusivt till de första kunderna, var säljchefen Martin Jahns förklaring till det.

Några priser har inte meddelats ännu, men leverans är planerad till slutet av sommaren.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: