Snabbladdande batterier från StoreDot ska göra elbilar billigare

Carl Undéhn

Carl Undéhn

13 apr 2023

Med sin egenutvecklade XFC-teknik vill israeliska StoreDot lansera batterier som kraftigt minskar tiden vid laddstolpen. XFC, eller “Extreme Fast Charging”, bygger på användandet av en anod med ett tunt lager kisel som gör det möjligt att ladda 16 mils räckvidd på fem minuter.

Produktionen är på väg att starta hos kinesiska EVE Energy, något som enligt StoreDot kommer göra det möjligt för biltillverkare att använda mindre batteripaket.

– Radikalt förkortade laddningstider kommer att göra det möjligt för fordonstillverkarna att tänka om när det gäller batteristorlek och räckvidd. När laddningstiderna inte längre är ett problem är det mycket mer logiskt att montera mindre batteripaket, säger StoreDots grundare och vd Doron Myersdorf.

StoreDots vd Doron Myersdorf

Räckviddsångest kommer inte längre vara något problem med deras XFC-teknik, menar han. I alla fall så länge det finns en väl utbyggd laddinfrastruktur med snabbladdare som tillräckligt hög effekt för att XFC-batterierna ska kunna dra nytta av tekniken.

Med sänkt vikt ökar effektiviteten hos bilen och snabbare laddning minskar behovet av stora batterier för att köra långt. Något som i slutändan leder till billigare elbilar för kunderna, menar StoreDot.

Som exempel lyfter batteriutvecklaren fram att bilar som idag har ett batteripaket på 80 kWh klarar sig med ett batteri på 50 kWh. Det skulle innebära en 200 kilo lättare bil och närmre 50 000 kronor lägre tillverkningskostnader.

Dessutom minskar batteriets klimatavtryck då det behövs mindre råvaror fö ratt tillverka ett mindre batteri.

Platser där StoreDot testar sina batterier.

Flera stora biltillverkare som Mercedes, Volvo och Polestar samt vietnamesiska Vinfast har investerat i StoreDot. Nyligen fanns även Sverige med på en karta över platser där deras teknik testas.

StoreDot planerar att lansera sina batterier nästa år. Vilken tillverkare som blir först ut med att lansera en bil med XFC-batterier är ännu oklart.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!