”Optimal räckvidd” i kyla med snabbladdande XFC-celler

Carl Undéhn

Carl Undéhn

4 mar 2024

En rad både egna och utomstående tester av de snabbladdande XFC-cellerna från batteriutvecklaren StoreDot har visat på lovande resultat. Nu kan ännu ett testresultat läggas till raden, den här gången med lovande resultat kring cellernas prestanda i kyla. Vid 10 minusgrader levererade över 85 procent av kapaciteten som annars kan väntas vid mer optimala temperaturer. Även vid minus 20 grader ska batterierna ha levererat över 70 procent av sin fulla kapacitetet, enligt StoreDot.

– Även om alla litiumjonbatterier tenderar att förlora kapacitet i extrem kyla, minimerar vår innovativa design med kiseldominerade anoder denna förlust. Våra batterier ger optimal räckvidd även under de mest extrema förhållandena, under noll grader, säger Doron Myersdorf som är vd för StoreDot.

Det är information som låter lovande för de som bor på våra breddgrader. Om det har skett några vintertester här i Sverige framgår inte. Men att cellerna har testats här har indirekt bekräftats tidigare och både Volvo och Polestar har investerat i StoreDot. Volvo har också meddelat att de ska testa vad som beskrivs som ”skräddarsydda” XFC-celler.

StoreDot har tidigare presenterat en karta över var XFC-cellerna testas, där Sverige pekas ut.

Den egenutvecklade anoden med en hög andel kisel ska göra det möjligt att ladda 16 mils räckvidd på fem minuter. Och på sikt ska tiden sänkas till endast två minuter.  I år ska tillverkningen av den första generationen så kallade XFC-celler komma i gång. Tidigare i år fick vi också veta att StoreDot snart kommer presentera en första prototyp som använder cellerna, och då med en bil från Polestar.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: