Solcellsbilen Aptera ett steg närmre produktion

Carl Undéhn

Carl Undéhn

14 mar 2023

Amerikanska Aptera har tagit ett viktigt kliv på vägen mot att sätta sin trehjuliga solcellsbil i produktion.  Företaget meddelar att de säkrat 21 miljoner dollar, omkring 220 miljoner kronor, i bidrag från myndigheten California Energy Commission.

”Energikommissionen är stolt över att finansiera Aptera för att tillverka världens första massproducerade trehjuliga solcellsbil. För att uppfylla Kaliforniens mål att under de kommande 15-25 åren eliminera alla föroreningar från transportsektorn krävs innovation och nytänkande”, kommenterar kommissionens ordförande Patty Monahan beslutet att stödja projektet.

I januari presenterade Aptera en produktionsfärdig version av sin 4,5 meter långa bil med plats för två personer. Den annorlunda formen ger solcellsbilen ett extremt lågt luftmotstånd med ett Cw-värde på 0,13.

Vi besökte Aptera förra året som nu kunde läsa om i vår solcellsspecial.

Enligt Apteras ger bilens solceller tillräckligt med räckvidd för att köra 45 miles (cirka 70 km) om dagen. Det är också genomsnittet som körs i södra Kalifornien där bilen utvecklats. Bor du där ska du alltså i princip aldrig behöva ladda bilen med sladd.

Lanseringsversionen ”Launch Edition” kommer med ett batteripaket på 40 kWh för en räckvidd på 400 miles, eller 64,4 mil. Men Aptera ska även erbjuda sin trehjuling med batterier på 25, 60 och 100 kWh för hela 160 mils räckvidd.

Trots bidraget är det ännu inte helt säkert att Aptera sätts i produktion. Ännu saknas en del kapital, som företaget bland annat försöker samla in genom insamlingskampanjen ”Accelerate Aptera”.

Det ska även gå att campa med sin Aptera

Bland solcellsbilar är det trehjuliga Aptera som för tillfället ändå har störst chans att faktiskt bli verklighet.

Inom loppet av endast några veckor kastade två lovande projekt med solcellsbilar in handduken. Nederländska Lightyear meddelade i slutet av januari plötsligt att tillverkningen av den exklusiva solcellsbilen Lightyear 0 läggs ned. Företaget vill i stället försöka förverkliga tekniken i den billigare och mindre modellen Lightyear 2.

Exakt en månad senare fick vi veta att tyska Sono Motors inte kommer sätta sin försenade solcellsbil Sion i produktion. Den som vill ta över där de slutade kan för övrigt köpa hela projektet.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!