StoreDot utvecklar 4680-celler som laddas på tio minuter

Carl Undéhn

Carl Undéhn

2 sep 2021

Förväntningarna på Teslas kommande batteri kallat 4680 är stora. Batteriet, som består av runda celler och fått sitt namn av att har en diameter på 46 millimeter och är 80 millimeter höga, ska enligt Tesla kunna ha fem gånger mer energi än dagens 2170-celler men ändå vara billigare att producera.

Förhoppningen är att 4680 ska leda till en helt ny generation av billigare elbilar.

Men ännu har Tesla endast en liten pilotanläggning för produktion av cellerna som inte är färdigutvecklade. Tesla för även diskussioner med flera batteritillverkare som kinesiska CATL och koreanska LG . Andra tillverkare som Panasonic och Samsung arbetar också på 4680-celler.

Men nu meddelar det israeliska start up företaget StoreDot framsteg i utvecklingen av det efterlängtade cellerna.

I ett pressmeddelande skriver StoreDot ”Som första i världen demonstrerade företaget prototypen av 4680-formatet som är fulladdad på bara 10 minuter”.

XFC = Extrem Fast Charging

Israeliska StoreDot arbetar sedan flera år med att utveckla ett snabbladdande litiumjonbatteri med teknik kallad XFC, en förkortning för ”Extrem Fast Charging”. Det bygger bland annat på att grafit ersätts med kisel som anod och resultaten som visats hittills har varit minst sagt lovande.

I pressmeddelandet skriver de vidare att ”StoreDots cylindriska celler för extremt snabb laddning använder 4680-formatet, det format som i allt högre grad föredras av globala biltillverkare, och har varit under utveckling i över tre år”

Om det nu handlar om nyutvecklade celler med 4680-formatet eller om det är en anpassning av företagets tidigare arbete framgår inte.

Booster-teknik för snabbare laddning

Häromveckan presenterade StoreDot även data från en patentansökan för deras så kallade ”booster”-teknik. Det ska göra det möjligt för batteriet att kommunicera med laddaren för att kunna ta emot högsta möjliga effekt och ladda snabbare. Booster-tekniken ska släppas som open source, men förmodligen inte bli gratis. För att booster-funktionen ska fungera krävs det däremot att den får spridning i både batterier och laddare.

StoreDot har sedan tidigare ett samarbete med den kinesiska batteritillverkaren EVE Energy om att tillverka deras snabbladdande celler. Tillverkningen ska vara möjlig att anpassa till befintliga produktionsanläggningar och storskalig tillverkning är planerad att dra igång 2024.

Frågan har varit om och när det ska gå att sätta i serieproduktion. Enligt StoreDot själva ska en av fördelarna med tekniken vara att det går att tillverka på befintliga produktionslinor i dagens batterifabriker.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: