Strategibyte hos VW – design nya vägen till framgång
Carl Undéhn
4 sep 2023
Volkswagenkoncenen vill bli en designdriven tillverkare. Det slog koncernchefen Oliver Blume fast på ett event under söndagskvällen inför öppnandet av mobilitetsmässan IAA i München.
– Bra design är en grundförutsättning för att inspirera våra kunder. Med en vässad designidentitet skapar vi tydliga produkter och skiljer oss från andra märken. Exteriört, interiört och digitalt, säger Oliver Blume.
Fram till nu har designen ingått i den tekniska organisationen. Däremellan ska det fortfarande finnas nära band, men designen ska nu spela en mer avgörande och betydande roll. Ett direkt resultat av den nya strategin är att designcheferna hos koncernens olika tillverkare nu ska arbeta närmre märkescheferna.
Design blir enligt Volkswagen allt viktigare när ”traditionella unika försäljningsargument förlorar alltmer i betydelse”. En åsikt som understryks av Volkswagenkoncernens designchef Michael Mauer:
– Design fungerar. Eftersom den översätter vad ett varumärke handlar om, var det kommer ifrån, vart det är på väg och vad som gör det unikt. Människor relaterar automatiskt till ett varumärke genom dess design eftersom den kommunicerar med dem som ett känslomässigt språk, säger han.
För en koncern som Volkswagen med att allt från motorcyklar från Ducati över sportbilar från Lamborghini till lastbilar från Scania är det då extra viktigt att varje märke har sin egen visuella identitet.
Volkswagenchefen Oliver Blume presenterade också en plan med 10 punkter som ska ge konkreta resultat.
Punkterna innefattar bland annat bättre strategi kring plattformar och en konkurrenskraftig profil kring teknik, en plan för att växa i USA och lanseringen av det för den amerikanska marknaden exklusiva elbilsmärket Scout, mer fokus på hållbarhet och att främja strategin att ta fram produkter ”i Kina för Kina”.
Just den haltande elbilsförsäljningen i Kina har gjort att både Volkswagen och Audi nyligen meddelade samarbeten med kinesiska tillverkare för att ta fram elbilar som ska gå hem bättre där.
En av punkterna behandlar också Volkswagens mjukvarubolag CARIAD. Det ska gå en ”skärpt plan” under den nya ledningen – vilket betyder Oliver Blume själv som är ordförande i styrelsen för CARIAD.
Nuvarande chefen Oliver Blumes föregångare Herbert Diess presenterades en stor satsning som skulle göra Volkswagen till en ledande mjukvaruutvecklare. Det har hittills inte gått som planerat. Problem med mjukvara har bland annat tvingat Porsche att skjuta upp lanseringen av elsuven Macan.