Studie: Bara nya elbilar år 2040 – och många fossilbilar kvar
Carl Undéhn
29 dec 2023
År 2040 kommer utsläppen från biltrafiken i Europa vara hälften mot nivåerna år 2020. Samtidigt kommer ägandekostnaderna för personbilar vara betydligt lägre än idag. Bakom utvecklingen står den väntade ökningen av elbilar. Det visar en ny studie från konsultfirman PwC och institutet Fraunhofer.
I den undersöks den europeiska bilmarknaden år 2040, alltså fem år efter att alla nya bilar som säljs inom EU måste vara utsläppsfria. Att alla nya bilar då är elbilar eller drivs av vätgas är alltså att vänta.
År 2035, när förbudet mot nya bilar med förbränningsmotorer börjar gälla, kommer däremot inte innebära någon plötslig och stor förändring av bilmarknaden. Redan 2030 väntas omkring 70 procent av alla nya bilar som säljs i Europa vara eldrivna. Inte minst då de flesta biltillverkare redan har satt upp mål om att fasa ut fossilbilar i Europa redan innan 2035.
Men ute på vägarna kommer det även år 2040 vara bensin- och dieselbilar som dominerar, slår studien fast. Omkring 70 procent av bilarna som då rullar kommer fortfarande drivas av en förbränningsmotor. För lastbilar väntas en något snabbare elektrifiering och 2040 räknar studien med att 35 procent av Europas lastbilar är eldrivna eller drivs av vätgas.
Elektrifieringen av transporter innebär också ett kraftigt ökat behov av el. För personbilar räknar studien med en sjufaldig ökning fram till 2030 och med femton gånger dagens behov på 15 TWh fram till 2040.
För lastbilar väntas behovet av el bli hundra gånger större jämfört med idag. Men på grund av de få eldrivna lastbilar som rullar idag utgår studien där från betydligt lägre nivåer av elförbrukning jämfört med den hos personbilar.