Annons:

Svolt meddelar framsteg i tillverkning av solid state-batterier

Carl Undéhn

Carl Undéhn

5 sep 2022

I racet om vem som blir först med att lyckas massproducera solid state-batterier riktas blicken oftast västerut mot amerikanska utvecklare. Batterierna, med fast i stället för flytande elektrolyt, väntas innebära ett stort steg framåt i utvecklingen av elbilar. Högre energidensitet ger längre räckvidder samtidigt som även laddeffekt och säkerhet förbättras.  

Volkswagen har investerat 2,7 miljarder kronor i utvecklaren QuantumScape i Kalifornien. BMW och Ford satsar i stället på företaget Solid Power i Colorado. Mercedes och Stellantiskoncernen vill utveckla solid state-batterier tillsammans med amerikanska Factorial Energy.

Men Mercedes vänder också blicken österut genom att investera i den taiwanesiska utvecklaren ProLogium. Koreanska SK Innovation vill lansera solid state-batterier 2025. Och i Japan satsar både Nissan och Toyota stort på egen utveckling av tekniken.

Även i Kina, som idag dominerar tillverkningen av elbilsbatterier, pekar mycket på att det görs snabba framsteg.

Nio har sagt att deras flaggskeppsmodell ET7 ska få solid state-batterier med en kapacitet på hela 150 kWh redan i år. Vem som tillverkar batterierna har inte meddelats. Enligt tidigare uppgifter skulle kinesiska WeLion leverera ”semi solid state”-batterier till Nio, alltså batterier med både flytande och fast elektrolyt.

Kinesiska Svolt meddelar nu att de tillverkat en första batch med solid state-celler som använder sig sulfidbaserad elektrolyt. Energidensiteten uppges vara på mellan 350 och 400 Wh/kg, alltså betydligt högre än dagens batterier som bäst kommer i omkring 240 Wh/kg.

Räckvidder över den symboliska gränsen på 100 mil borde alltså inte vara några problem.

För att demonstrera den ökade säkerheten utsattes celler för ett ”Hot Box”-test där de lades i en behållare med 200 grader. Det stacks också hål på cellerna som i båda fallen klarade sig utan att fatta eld.

Utvecklingen sker i samarbete med avdelningen för materialforskning hos den kinesiska vetenskapsakademin. Sedan 2021 ska de redan ha ansökt om 187 patent kring teknik kopplad till solid state-batterier.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: