Tillbaka till rötterna – här är eldrivna sedanen Lexus ES

Carl Undéhn

Carl Undéhn

23 apr 2025

Elsuvar i all ära, men när det kommer till Lexus är det ett märke som också förknippas med lyxiga sedaner. Och just det återgår märket nu till när de visar upp nya eldrivna Lexus ES under den pågående bilsalongen i Shanghai. En 5,14 meter lång motorvägskryssare, som erbjuds med en elmotor på bakaxeln med en effekt på 165 kW eller fyrhjulsdrift från dubbla elmotorer och 252 kW. Några effektmonster handlar det alltså inte om, med bakhjulsdrift går 0.100 km/h på 8,9 sekunder och i fyrhjulsdrivet utförandet är sprinten avklarad på 5,9 sekunder.

I stället ser Lexus ut att ha fokuserat spå räckvidden. Hur stort batteriet är meddelas inte, men bakhjulsdrivna Lexus ES 350e tar sig 68,5 mil på en laddning och fyrhjulsdrivna ES 500e kommer 61 mil – i båda fallen enligt den mer förlåtande kinesiska körcykeln. Något oklart är också med vilken effekt det går att ladda batteriet, men förmodligen handlar det om som mest med 150 kW. En siffra som inte är allt för imponerande bland nya elbilar idag och då framförallt inte i det segment som Lexus ES antas vilja konkurrera i. Lexus uppger i alla fall att bilen vid en temperatur på 25 grader och en effekt på 150 kW kan fylla batteriet från 10 till 80 procent på omkring 30 minuter.

Vi på Elbilen fick smygtitta på Lexus ES i början av mars, men då endast exteriören. Designen med de tydliga vecken i sidodörren bidrog till att den över fem meter långa bilen upplevdes som Indre än vad den faktiskt är. Det samlade intrycket var också en väl genomarbetad design. Nu visas också bilder av insidan, där det hittas en ny och avskalad interiör med bakgrundsbelysta touchknappar samt en liggande pekskärm på 14 tum. Bakom ratten hittas en annorlunda trekantig skärm på 12,3 tum. Navigeringena använder systemet LexusConnect och som ska kunna rekommendera laddstopp på vägen under långkörning.

Förarplatsen och instrumentering uppges vara utformade för att vara lättillgängliga och göra det enkelt att hålla koll på vägen. Framsätena har också stöd för skuldrorna som ska minska belastningen på musklerna är under körning. Komforten lovas hålla hög nivå och insidan ska vara tyst tack vare bland annat glas med hög ljudisoleringskvalitet. Ett nytt multilänksystem på bakaxeln ska också ge en komfortabel körupplevelse och förbättrad väghållning.

Nya Lexus ES kommer till Europa nästa år. Svenska priser och lanseringsdatum har ännu inte presenterats.

Annons: