Toyotas bränslecellsmoduler för tåg testas i Spanien
Carl Undéhn
24 jan 2022
Nere på kontinenten är endast omkring hälften av järnvägsnätet elektrifierat. På en hel del regionala sträckor tuffar därför ännu en hel del diesellok omkring.
För att ändra på den saken finns bland annat det europeiska samarbetet FCH2RAIL som driver på för att ersätta dieselloken med nya tåg som använder sig av bränsleceller och hybridteknik. Med det kan tågen drivas elektriskt på de sträckor där kontaktledningar finns och drivas med vätgas på övriga sträckor.
För det har Toyota vidareutvecklat bränslecellerna som används i vätgasbilen Mirai. Redan förra året presenterade Toyota bränslecellsmoduler för hybridtåg och sex sådana har nu levererats till ett försök hos det spanska tågbolaget Renfe.
Enligt Toyota är det samma moduler som sitter i andra generationen av Mirai som är platta nog för att kunna placeras i taket.
Modulernas ska nu monteras in i tåg för att testas på sträckor i både Spanien och Portugal.
I Sverige är omkring 80 procent av järnvägsnätet elektrifierat. Men på bland annat Inlandsbanan används diesellok. Det finns planer på att bygga upp en infrastruktur med framställning av grön vätgas utmed sträckan och i stället använda lok som drivs av bränsleceller. Förra sommaren var ett vätgaståg från franska Alstom på besök för tester på Inlandsbanan.