Tredje snabbast: Lotus Evija X slår rekord på Ringen

Carl Undéhn

Carl Undéhn

26 apr 2024

Det här med att vara ”snabbast på Ringen” är något som aldrig slutar att fascinera folk i bilvärlden. Frågan är bara ”snabbast i vad?”. För det tas rekord i olika kategorier på den klassisk nordslingan vid banan Nürburgring i västra Tyskland.

Det senaste rekordet går nu till den på alla sätt extrema eldrivna sportbilen Lotus Evija X. Nämligen som snabbaste bil på nordslingan med ett seriechassi. I övrigt är det inte mycket som känns som serieproduktion hos bilen. Vilket också är en korrekt bild, för Lotus Evija X byggs i endast ett exemplar.

Men det räcker för rekord och med ett varv på 6 minuter och 24 sekunder, vilket är 11 sekunder snabbare än det tidigare rekordet för en serietillverkad bil. I det fallet en Mercedes AMG One. Snabbast av alla runt Ringen är Lotus Evija X däremot inte. Det är Porsche 919 Hybrid Evo som klarat ett varv på 5 minuter och 19 sekunder, samt Volkswagen ID.R som behövde 6 minuter och 5 sekunder att ta sig runt.

Även i standardutförande är Lotus Evija en milt sagt imponerande bil.

”Vanliga” Lotus Evija byggs i 350 exemplar och har fyra elmotorer som ger bilen 2.000 hästkrafter och ett vridmoment på 1.700 Nm. Hos specialversionen X ska det handla om runt 2.100 hästkrafter och bilen får endast köras på bana. 0-100 km/h går på tre sekunder, efter lika många sekunder är bilen upp i 200 km/h. När det är dags att fortsätta upp över 300-strecket tar det ytterligare fyra sekunder.

Som det går att se i videon från rekordvarvet passeras 300 km/h flera gånger och även i kurvorna går den sällan under 100 km/h. Håll i er!

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: