Tyska bensinstationer måste visa prisjämförelse mellan el och bensin
Carl Undéhn
1 okt 2021
Från och med idag måste besninstationer ange klimatpåverkan för drivmedlet. Sverige är först i världen med att införa en sådan märkning, som även kommer hamna på en del laddstationer. Deklarationen bygger på drivmedlets hela livscykel och ”betyget” påverkas även hur stor andel som utgörs av förnyelsebara råvaror.
Samtidigt införs en ny regel för jämförelse av drivmedel på bensinstationer i Tyskland där fokus istället är på konsumenters privatekonomi. Från och med idag ska alla större bensinstationer i Tyskland hänga upp en skylt som visar hur mycket det kostar att köra 10 mil med olika drivmedel. Med större stationer menas de som har minst sex bensinpumpar och skylten måste sitta väl synlig.
Tanken är att jämförelsen ska hjälpa konsumenter i valet att välja en bil med det drivmedel som de tjänar mest på. Att det är billigast att köra på el blir tydligt när priserna listas upp efter varandra.
För tillfället visar sammanställningen att det kostar 4,84 Euro att köra tio mil med en elbil i mellanklassen, omkring 49 kronor. Kör du samma sträcka med diesel kostar det 76 kronor och med en bil som tankar 95 oktanig bensin (E5) får du betala omkring 116 kronor.
Elbilen är alltså mer än hälften så billig när det kommer till att ”tanka”.
Sju olika drivmedel listas i tabellen som även delar upp kostnaden mellan småbilar och mellanklassbilar. För vätgas däremot listas endast kostnaden för mellanklassbilar av den enkla anledning att det ännu inte finns några småbilar som kör på vätgas.
Kostnaden för att köra på el beräknas enligt priset för hushållsel. Den verkliga kostnaden för att ladda vid en offentlig laddstolpe är därför oftast högre, men även där kommer konsumenten med elbil undan billigare än den som kör med bensin eller diesel.
Bakom beslutet att införa skyltarna ligger förutom ett beslut från tyska finansministeriet även riktlinjer från EU för ”att stödja konsumenternas framtida köpbeslut när det gäller val av personbilar”.
Om skyltarna även kommer att spridas till hela EU och även Sverige är idag oklart.