Undersökning: eldrift bryter kunders tidigare lojalitet

Carl Undéhn

Carl Undéhn

4 jul 2024

Vi har fått en rad nya märken på marknaden de senaste åren och gemensamt för alla är att de säljer elbilar. Vilket inte är så konstigt, för enligt en ny undersökning är just eldrift något som kan få kunder att bryta sin tidigare lojalitet mot ett visst märke. Det är företaget Adevinta, som driver stora bilförsäljningsplattformar, som har frågat 5.000 europeiska kunder om deras relation till bilmärken.

Och när det är dags att köpa elbil uppger 28 procent av de tillfrågade att de kan tänka sig ett nytt och för dem okänt märke så länge bilen motsvarar deras behov. När det tittas på just de enskilda behoven visar undersökningen att viljan att hoppa på något okänt kan vara ännu större.

När det kommer till räckvidd svarar 39 procent att de kan tänka sig ett nytt märke om bilen tar sig längre på än laddning än modeller från andra, mer kända märken. Nästan lika många, 35 procent, svarar att ett lägre pris också kan få dem att köpa en bil från ett okänt märke.

Helt har de traditionella biltillverkarna inte spelat ut sin roll. 45 procent av de tillfrågade svarade att märkets rykte spelar en roll vid valet av en ny bil. En position där de europeiska tillverkarna fortfarande har en fördel.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: