Uppdaterad 1960-talsteknik kan ge bättre batterier

Patrick Ekstrand

Patrick Ekstrand

4 sep 2017

Alkaliska batterier ska driva framtidens elbilar. Det gäller bara att hitta en metod som tillåter att de kan laddas upp och ur. Lösningen är en fast elektrolyt i form av en polymer som kan transportera joner i rumstemperatur, hävdar företaget Ionic Materials. Tekniken innebär inte bara att batterierna blir säkrare och billigare – de ska även kunna lagra mer energi än de litiumjonbatterier som används i dag.

– Man ska misstänka att det är för bra för att vara sant, medger investeraren Bill Joy i en intervju med Backchannel. Samtidigt bör man ha i åtanke att han har lyckats förr: Han är bland annat en av grundarna av Sun och en av dem som utvecklade Java. Och Internet of things – alltså uppkopplade prylar som kylskåp och bilar – var något han klurade på redan för 20 år sedan.

Joy jämför genombrottet med upptäckten av halvledare, något som revolutionerade elektronikbranschen. Tekniken som Ionic Materials har utvecklat bygger på vanliga alkaliska batterier och ämnen som finns i överflöd jämfört med dem som används i litiumjonbatterier – och batterierna blir därför mycket billigare. Den polymer, alltså plast, som man använder i stället för flytande elektrolyter kan även användas i litiumjonbatterier, säger Joy.

– Men i långa loppet kan avancerade och uppladdningsbara alkaliska batterier sätta stopp för litiumjonbatterier, då materialen är mycket billigare.

– Det här är ett vetenskapligt genombrott som förtjänar att belönas, säger han också.

 

Ionic Materials Ballistics Testing from Ionic Materials on Vimeo.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!