Uppdaterad Porsche Taycan slår Teslas rekord på ”Ringen”

Carl Undéhn

Carl Undéhn

2 jan 2024

Det har blivit en del varv på Nürburgring för Porsche Taycan och Tesla Model S genom åren. De båda tillverkarna utkämpar en mer eller mindre officiell tävling om att det snabbaste varvet på nordslingan av den klassiska banan i västra Tyskland.

I juni förra året lyckades Tesla återta förstaplatsen när en Model S Plaid utrustad med Track-paket klockade ett varv på 7 minuter, 25 sekunder och 23 hundradelar. Alltså omkring sju sekunder snabbare än det tidigare rekordet med en Porsche Taycan som kört på tiden 7 minuter och 33 sekunder.

Men Porsche är på väg att lansera en uppdaterad version av sin Taycan. När en förserieversion av den tog sig an ”Ringen” var det dags för nytt rekord. Den ännu namnlösa nya versionen av Taycan tog sig runt banan på 7 minuter, 7 sekunder och 55 hundradelar.

Det är inte bara det snabbaste varvet någonsin för en eldriven Porsche utan också hela 17 sekunder snabbare än förra sommarens rekord med Tesla Model S. Både Porsche och Tesla fick visserligen se sig slagna av supersportbilen Rimac Nevera med sina fyra elmotorer och 1.914 hästkrafter. I augusti förra året körde en Nevera ett varv på 7 minuter, 5 sekunder och 30 hundradelar. Men nya Porsche Taycan visar sig alltså kunna mäta sig med Rimac Nevera genom att vara ”bara” två sekunder långsammare.

Enligt tidigare rykten väntas den uppdaterade versionen kallas Taycan Turbo GT och komma i med tre elmotorer som tillsammans ger omkring 1.000 hästkrafter. Idag bjuder Porsche Taycan på som mest 625 hästkrafter i utförandet Taycan Turbo S. Med Launch Control kan effekten tillfälligt höjas till 761 hästkrafter.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: