Volkswagen höjer kvalitetskänslan hos ID.3

Carl Undéhn

Carl Undéhn

1 mar 2023

2019 inledde Volkswagen sin stora satsning på elbilar med ID.3. Men den tyska tillverkaren var inte helt nöjd med resultatet. Det gällde inte minst kvalitetskänslan på insidan som också fått kritik för att kännas plastig.

Uppdatering eller face lift – nu visas i alla fall den omarbetade versionen av ID.3 som utannonserats sedan tidigare.

Vid en första blick är skillnaden inte direkt enorm. Mönstret nedtill på stötfångaren som gått igen hos alla ID-modeller har nu ersatts med en helt slät yta. Den svarta listen under vindrutan har också försvunnit vilket gör att motorhuven nu ser längre ut.

De små ändringarna ska också ge vissa aerodynamiska fördelar jämfört med tidigare. Räckvidden med det stora batteripaketet på 77 kWh uppges vara 54,6 mil. Med det mindre batteriet på 58 kWh är räckvidden 42,6 mil.

När det kommer till tekniken har det alltså inte skett några direkta förändringar. Elmotorn bak ger som innan 204 hästkrafter och ett vridmoment på 340 Nm. Genom uppdatering av mjukavaran ska versionen ID.3 Pro S däremot kunna ladda med upp till 170 kW. För ID.3 Pro är det 120 kW som gäller.

Den största förändringen hittas på insidan. Volkswagen säger sig ha tagit emot förslag från kunder för att kunna erbjuda en interiör med högre kvalitetskänsla.

– Nya ID.3 visar vårt engagemang för värde, design och hållbarhet. Designen har mognat och vi har uppgraderat kvaliteten på de material som används i interiören, säger Imelda Labbé som är ansvarig för försäljning, marknadsföring och eftermarknad hos Volkswagen.

I praktiken betyder det mjukare ytor med skumbelagda material och större armstöd i de omarbetade dörrarna.

En stor andel återvunna material används också till inredningen som är vegansk. Bland annat är klädseln på sätena av materialet Artvelours Eco, som till 71 procent utgörs av återvunna plastmaterial.

Den större skärmen på 12 tum över mittkonsolen är nu standard. Det gäller också Plug & Charge, som gör att laddningen startar auromatiskt när du kopplar in sladden. Än så länge fungerar det hos laddstolpar från Ionity och Eon i Sverige, samt bensinmackarna Aral och BP i Europa, men fler ska tillkomma.

Även tvåvägsladdning blir nu standard.

Säljstarten av nya ID.3 sker under andra kvartalet med lansering i sommar. Om uppdatering även betyder höjda priser för ID.3 är ännu inte klart. Idag börjar priset för vad som nu alltså får kallas ”gamla ID.3” från 486 900 kronor.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!