Volkswagen ID.7 med ny motor och större batteri – så lång blir räckvidden
Carl Undéhn
17 apr 2023
Sverige har blivit en viktigt marknad för elbilar. Stockholm var därför en av fem städer i Europa där Volkswagen idag premiärvisade ID.7, som är en av tio elbilar som tillverkaren ska lansera till 2026.
ID.7 har beskrivits som en eldriven version av klassikern och storsäljaren Passat. Men kanske är Volkswagens lyxigare Arteon en bättre jämförelse än Passat. När vi nu får se ID.7 utan en färgglad maskering med QR-koder blir också de utseendemässiga släktskapet med Arteon mer tydligt.
ID.7 har en betydligt slankare kaross än Passat – vilket också återspeglas i ett lågt luftmotstånd med ett cd-värde på 0,23. Bakom den korta motorhuven breder en starkt sluttande och stor vindruta ut sig. Taklinjen fortsätter i en lång båge nästan hela vägen bak och vid den högsta punkten har ID.7 en takhöjd på 1,54 meter. Hur mycket bagaget rymmer nämns inte, men det går att dra släp på upp till 1 200 kilo.
Bredden på 1,86 meter understryks av en ljusramp mellan strålkastarna både fram och bak. Strålkastarna i fronten känns igen från andra VW-modeller, men baktill hittas en ny variant som följer bilens rundade hörn.
Som Arteon ska också ID.7 vara en ”flaggskeppsmodell” elbilar och kommer med en hel del komfort och teknik. Bland annat blir head up-display standard och i framsätet hittas nyutvecklade stolar med massagefunktion. Som tillval går det också att få stolarna med ”adaptiv Climatronic”-funktion. Sensorer i stolarna känner då av temperatur och fuktighet för att anpassa mängden värme eller kyla.
Som tillval går det även att få ett panoramaglastak med ”Smart Glas”. Elektroniskt styrda kristaller kan då anpassa graden av genomskinlighet
Interiören är helt omarbetad jämfört med tidigare ID-modeller för högre kvalitetskänsla. På instrumentbrädan hittas en pekskärm på 15 tum med ett delvis omarbetat gränssnitt. Bland annat en symbol för Car Control Center som alltid finns på skärmen för att snabbt komma åt grundläggande funktioner eller konfigureras som du vill.
Under skärmen hittas touchsliders för att ställa in temperatur och volym. Och ja, de är nu bakgrundsbelysta! Redan i början av året fick vi veta att ID.7 får en nyutvecklad klimatanläggning med ”intelligenta luftströmmar” för mer effektiv temperering. När bilen känner av att du närmar dig startar också klimatanläggning för att kyla ned eller värma upp insidan.
Med ID.7 kommer också möjligheten att styra fler funktioner med röstkommande. Den kallas IDA och aktiveras med ett ”Hello IDA!” och kan hämta information från en molntjänst för att kunna svara på olika frågor.
Som exempel på hur röststyrningen har integrerats i bilens funktioner nämns att glastaket blir genomskinligt om du ber IDA visa dig stjärnorna.
Först ut med större batteri och ny motor
Att det är en flaggskeppsmodell märks också i storleken. ID.7 mäter 4,96 meter på längden och är alltså lika lång som Mercedes EQE. Med ett axelavstånd på 2,96 meter finns det både gott om plats på insidan. Enligt Volkswagen är det mer benutrymme i baksätet än hos Tesla Model S.
Längre axelavstånd öppnar också upp för möjligheten att klämma in ett större batteripaket. Hittills har Volkswagens ID-modeller som mest haft batterier med en kapacitet på 77 kWh.
Det hittas även i lanseringsversionen ID.7 Pro och beräknas då ge en räckvidd på 61,5 mil. Batteriet kan laddas med upp till 170 kW, men det nämns inte hur lång tid det tar att ladda från 10 till 80 procent. För ID. Buzz, som också laddar med 170 kW, tar det 30 minuter.
Som nämnts tidigare i rapporter från provkörningar av prototypen kommer det även erbjudas ett större batteripaket på 86 kWh i versionen ID.7 Pro S. Med det beräknas ID.7 få en räckvidd på upp till 70 mil. Det större batteriet kan laddas med upp till 200 kW, men inte heller här nämns några laddtider.
ID.7 blir också först ut med Volkswagens nyutvecklade drivlina för elbilar. Den nya elmotorn på bakaxeln ger 286 hästkrafter, vilket är en ordentlig höjning från de 204 hästkrafter hos elmotorn i nuvarande ID-modeller.
Tack vare en starkare permanentmagnet, både vatten- och oljekylning för bättre värmehantering samt en ny växelriktare ska den nya elmotorn jobba mer effektivt än tidigare. Det och det låga luftmotståndet märks i den beräknade räckvidden på 61,5 mil med batteriet på 77 kWh. Som jämförelse tar sig elsuven ID.4 upp till 52,5 mil med samma batteri.
Enligt Volkswagen är den nya elmotorn och växelriktaren 50 procent mer effektiv vad som sitter i dagens ID.4. En modell som också kommer dra nytta av den nya elmotorn som längre fram planeras komma även till befintliga ID-modeller.
Toppfarten för ID.7 anges till 180 km/h och 0-100 km/h ska vara avklarat på 7 sekunder. En tid som nog kortas nästa år ID.7 kommer med GTX-emblem och då får ytterligare en elmotor på framaxeln för fyrhjulsdrift. Nästa år kommer också kombiversionen av ID.7 som vi hittills fått se som konceptet ID. Space Vizzion.
Delvis självkörande med svärmdata och minnesfunktion
Volkswagens har vidareutvecklat sitt assistanssystem Travel Assist som nu även kan användas på vägar utan filmarkering. I stället räcker det med till exempel kantstenar för att positionera bilen.
För bättre planering av körningen kan Travel Assist använda svärmdata som samlas in från andra bilar med funktionen som då skickar vidare information om till exempel en kurva längre fram. Med det blir ID.7 delvis självkörande på motorväg inklusive filbyten i hastigheter över 90 km/h.
Även parkering kan bilen ta hand om själv med föraren i eller utanför bilen som då kontrollerar det hela med en app på mobilen. För det används en Memory-funktion där bilen kan ”spela in” de senaste 50 meterna för att lära sig att parkera till exempel i garaget hemma.
ID.7 börjar tillverkas i tyska Emden i sommar, då Volkswagen också börjar ta emot förbokningar. Leveranser är planerade att dra i gång under det fjärde kvartalet, men det finns ännu inga uppgifter om priser för Sverige.
Elbilen var på plats i Stockholm när ID.7 avtäcktes. Vi återkommer med fler intryck av ID.7.