Volkswagen R blir eldrivet senast 2030
Carl Undéhn
1 nov 2022
Med emblemet GTX vill Volkswagen föra in klassiska GTI i sin satsning på elbilar. Först ut blev ID.4 GTX med fyrhjulsdrift och 299 hästkrafter. Den följdes upp av ID.5 GTX med samma prestanda och mycket tyder på att även den mindre ID.3 kommer som GTX-version.
Den som velat ha mer sportig karaktär än GTI i Volkswagens universum har kunnat vända sig till R-modellerna men ännu mer prestanda.
Och så ska det vara även i en eldriven framtid. Senast år 2030 ska alla modeller med ett R-emblem vara eldrivna, meddelar Reinhold Ivenz som är chef för R-divisionen hos Volkswagen.
Arbetet med den första eldrivna R-modellen ska redan vara i gång. Vad det blir för bil och när den är tänkt att lanseras avslöjas inte.
Enligt Reinhold Ivenz undersöker de både olika koncept och alternativ för att komma fram till något som uppfyller deras krav.
Men det är ingenting vi kommer få se med dagens modeller på Volkswagens elbilsplattform MEB. Orsaken är att den inte kan leverera tillräckligt med prestanda.
– Nästa generations elbilsplattform har mycket mer hästkrafter. MEB är inte så kraftfull, men vi tänker inte i hästkrafter utan i acceleration, sa han till brittiska Auto Express.
Som exempel nämner han att de vill se att en bil med R-emblem ska klara 0–100 km/h på under fyra sekunder. För det behövs minst 500 hästkrafter, alltså betydligt mer än de 299 som GTX-versionerna bjuder på.
Ett koncept ska vara under utveckling och planeras att visas under 2024.
Nästa generation av Volkswagens elbilar ska använda plattformen SSP, eller ”Scalable Systems Platform”. De första modellerna ska se dagens ljus 2026 och SSP ska då ersätta de andra plattformar som används inom Volkswagenkoncernen.