Elbilen logo Meny

Volkswagen satsar på egen utveckling av battericeller

Volkswagen tar ett större grepp kring egen utveckling och tillverkning av batterier. I tyska Salzgitter öppnar nu ett nytt forskningslaboratorium för battericeller.

Eller egentligen handlar det om fyra laboratorier som fokuserar på olika delar kring utvecklingen, tester av material samt cellernas kapacitet.

Redan nu ska det utföras tester med battericeller som enligt Volkswagen kan laddas till 80 procent på 12 minuter.

Volkswagen har investerat omkring 700 miljoner kronor i anläggningen som beskrivs som ”en av de mest moderna i Europa”.

– Med de nya, toppmoderna laboratorierna utökar vi utvecklingen, processerna och produktionsexpertisen ytterligare för battericellen – elbilarnas hjärta, säger Thomas Schmall som är tekniskt ansvarig hos Volkswagen.

Syftet är att ta fram det så kallade standardbatteri som Volkswagen presenterade vid eventet Battery Day i mars och som ska börja tillverkas i Salzgitter 2025. Tyska medier har tidigare rapporterat att Salzgitter även kan bli fabriken där Volkswagen drar igång tillverkning av solid state-batteriet i ett samarbete med utvecklaren QuantumScape.

Om det även bedrivs forskning kring solid state, som innebär batterier med en fast istället för flytande kärna för längre räckvidd och snabbare laddning, framgår inte.

Från början var tanken att där bygga fabriken Northvolt Zwei tillsammans med svenska Northvolt. Volkswagen har idag en ägarandel på 20 procent i den svenska batteritillverkaren och i somras ökade de sin investering med ytterligare fem miljarder kronor.

Men planerna på den gemensamma tyska batterifabriken lades ned lite i det tysta och arbetet med fabriken i Salzgitter fortsätter nu i stället under Volkswagens ledning.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2021-09-15