Volkswagen visar prestandaversionen ID.4 GTX – säljstart i maj
Carl Undéhn
28 apr 2021
Med sina GTI-modeller har Volkswagen sedan länge kunnat bredda bilden av sig som en tillverkare av familjevänliga vardagsbilar. Sedan lanseringen av Golf GTI 1976 har de tre bokstäverna stått för en sportigare upplevelse.
Det är så klart en image som Volkswagen även vill föra över på satsningen med elbilar. Bokstavskombinationen har ändrats och för modeller i ID-familjen är det nu GTX som ska stå för prestanda och en råare upplevelse.
– GTX är en GTI i en värld av elbilar, sa Volkswagens utvecklingschef Thomas Ulbrich under presentationen i Berlin.
Volkswagen ID.4 GTX är alltså en sportig prestandaversion av familjesuven ID.4 som har försetts med en andra elmotor på framaxeln för fyrhjulsdrift. ID.4 GTX blir därmed den första modellen byggd på MEB-plattformen med dubbla elmotorer. Tillsammans levererar de 299 hästkrafter (220 kW) och 0-100 ska gå på 6,2 sekunder. Det är över två sekunder snabbare än vanliga ID.4 som klarar sprinten på 8,5 sekunder och Thomas Ulbrich underströk att det är egenskaper som gör ID.4 GTX till en sportbil.
Presentationen skedde på den nedlagda flygplatsen Tempelhof där en ID.4 GTX körde runt på en sluttande ramp till en videoshow för att visa på fyrhjulsdriftens terrängegenskaper.
Batteristorleken är samma som det största som erbjuds i ID.4, alltså 82 kWh (77 kWh netto). Även laddmöjligheterna motsvarar de hos ID.4 med samma batteristorlek. Det innebär snabbladdning på 125 kW och möjligheten att ladda omkring 30 mils räckvidd på 30 minuter. GTX får däremot en något kortare räckvidd på 48 mil enligt WLTP.
Till det yttre är skillnaderna mot vanliga ID.4 inte enorma, men det finns flera detaljer som gör att den sticker. Tydligast är så klart GTX-emblemen bak och på sidorna.
Oavsett karossfärg kommer taket och den bakre spoilern även alltid vara svarta. Även insidan går i mörkare färger än hos vanliga ID.4 och sportigheten ska lyftas fram extra genom röda sömmar i stolarna.
Under strålkastarna fram hittas tre vertikala lysdioder och även bakpartiet är omarbetat för ett mer sportigt intryck.
Volkswagen har även sett till att alla som ligger bakom ska veta att det handlar om en GTX. Bakljusen har fått ett nytt utseende och när du trycker på bromsen formas bromsljusen till ett ”X” av LED-lampor.
GTX-versionen av ID.4 ska också vara starten på en hel familj av prestandaversioner. Om även ID.3 kommer som GTX nämndes inte. Men under presentationen bjöd Volkswagen även på en smygtitt av kommande coupésuven ID.5, som också den kommer finnas som GTX.
Säljstart i Sverige för ID.4 GTX är i början av maj med ett startpris på 565 900 kronor, innan klimatbonus på 70 000 kronor.