Elbilen logo Meny

Volkswagens bildelningstjänst för elbilar växer – men ännu bara i Tyskland

WeShare_HH_Winter_2021_72dpi_34_FotoWeShare_Volkswagen

Allt fler biltillverkare vill inte längre bara bygga bilar, utan även erbjuda ”mobilitetstjänster” av olika slag. Volkswagen vill så klart inte vara sämre. 2019 drogs WeShare igång i Berlin, en bildelningstjänst som enbart erbjuder tillverkarens modeller med eldrift.

De ursprungliga planerna var en snabb och stor lansering över Europa som även innefattade andra tillverkare inom Volkswagenkoncernen, till exempel bilar från Skoda i Prag.

Men coronapandemin satte stopp för expansionen och WeShare har hamnat lite i skymundan av Volkswagens övriga satsningar mot eldrift.

Ett år försent är det nu dags att utöka tjänsten, men ännu är det endast hemlandet Tyskland som gäller. 800 ID.3 ska placeras ut i Hamburg den här veckan där WeShare kan räkna med ganska hård konkurrens. Daimlers bildelningstjänst car2go, som lades ned i Stockholm 2016, har slagits ihop med BMW:s DriveNow till en gemensam tjänst med omkring 1 200 bilar som kan lämnas var som helst. Utöver det finns det även flera aktörer som erbjuder liknande tjänster, både lokala företag och stora uthyrningsfirmor som Sixt. 

Dessa tjänster erbjuder däremot inte enbart elbilar, till skillnad från WeShare som har just eldrift som ett av sina främsta argument. Sedan tidigare finns också Volkswagens dotterbolag MOIA i Hamburg, som är en form av sammeltaxis med eldrivna minibussar.

I dagsläget finns ingen information om och när tjänsten kommer till Sverige. När Elbilen frågar Volkswagen i Sverige svarar de att den här typen av tjänster på sikt är intressanta men att det inte finns några planer för den närmsta tiden.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2021-02-22