Volta Trucks utvecklar mindre versioner av sin eldrivna lastbil
Carl Undéhn
17 dec 2021
Svensk-brittiska Volta Trucks vill med sin eldrivna lastbil Volta Zero utmana etablerade lastbilstillverkare som Volvo och Scania.Omställningen till eldrift ser ut att vara en chans för nya aktörer som Volta att kliva in.
Häromveckan meddelade logistikbolaget DB Schenker att de beställer nästan 1 500 exemplar av Volta Zero. Det handlar då först om 16-tonsversionen, som ska börja tillverkas hos Magna Steyr i Österrike nästa år.
DB Schenker har även intresse av de två mindre versionerna på 7,5 och 12 ton som ska komma senare.
Nu meddelar Volta Trucks att konstruktionsarbetet med de mindre varianterna är i full gång.
Grundkonstruktionen med en lågt och centralt placerad förarplats för att bättre kunna se fotgängare och cyklister ska finnas kvar i alla versioner av Volta Zero.
– Den eldrivna 16-tonsversionen av Volta Zero är vår centrala modell. Men redan vid utvecklingen av den visste vi att den innovativa karossen och kabinen måste vara skalbar för att anpassas till olika fordonsstorlekar, säger Ian Collins som är produktchef hos Volta Trucks.
Minstingen på 7,5 ton är enligt Volta Trucks anpassad för att kunna köra ut leveranser även i områden där vanliga lastbilar inte får köra på söndagar.
Utökningen av modellutbudet gör att produktionsmålet ska höjas från 14 000 tillverkade fordon är 2024 till nästan det dubbla, 27 000 fordon, 2025.
De första prototyperna 16-tonsversionen av Volta Zero ska levereras till kunder under 2023 för ytterligare tester innan serietillverkningen kommer igång på allvar.