Elbilen logo Meny

Volvo och Northvolt bygger batterifabrik i Göteborg

Ett viktigt steg i Volvos mål att bli en helt eldriven biltillverkare 2030 är batterifabriken som ska byggas tillsammans med Northvolt.

Nu står det klart att den hamnar hos Volvo i Göteborg och kommer ge 3 000 nya arbetstillfällen i staden. Samtidigt meddelas att chef för det nya gemensamma batteribolaget blir Adrian Clarke som tidigare varit chef hos Tesla och bland annat lett arbetet med bygget av den Teslas fabrik utanför Berlin.

Batterifabriken börjar byggas vid Torslanda nästa år och 2025 ska tillverkningen vara igång. Produktionskapaciteten kommer med tiden bli 50 GWh per år, vilket ger batterier för en halv miljon elbilar, men till en början satsas det på en kapacitet på 30 GWh om året.

Under en presentation på fredagsmorgonen beskrev Northvolts vd Peter Carlsson satsningen som ett bevis på att Volvo och Northvolt faktiskt levererar.

– Alla ser ett enormt ökat behov. Men om du kollar på vad som verkligen händer mot vad som sägs ser du att det inte är i närheten så mycket aktiviteter jämfört med vad som sägs i medierna, sa Peter Carlsson.

De senaste månaderna har det spekulerats om var den utannonserade fabriken skulle hamna. Flera kommuner har visat intresse och Volvo tittade på platser både inom och utanför Sverige.

Att valet till slut föll på hemstaden Göteborg beror enligt Volvos utvecklingschef Javier Varela på flera fördelar där.

– Vi har tittat på olika möjligheter i och utanför Sverige. Till slut valde vi Göteborg på grund av infrastruktur, logistik och närheten till vår fabrik, men också tillgången till fossilfri energi och kompetens, sa han under en presentation på fredagsmorgonen.

Idag råder det däremot brist på kompetens inom batteriutveckling. Uppsala universitet meddelade i veckan en unik batteriutbildning drar i gång där i höst för att möta framtida behov. Att förlägga fabrik och utveckling till en större stad som Göteborg ska förhoppningsvis göra det enklare att locka internationell kompetens till projektet.

Detaljer kring hur energibehovet, som ska komma från förnyelsebar el, har säkrats presenterades inte.

– Självklart har en av våra största prioriteter varit att diskutera det med regioner och kommuner och vi har en plan för att säkra elen och att den är fossilfri, sa Javier Varela.

Alf Enqvist, vd på Göteborg Energi meddelar i ett pressmeddelande på morgonen att de ”tillsammans med en rad aktörer i staden, jobbat hårt under lång tid för att ta fram ett attraktivt erbjudande till Northvolt/Volvo”. Göteborg Energi kommer leverera elnät, fjärrvärme, fjärrkyla och stadsfiber till den nya fabriken.

Där ska en ny generation batterier tillverkas som beskrivs som skräddarsydda för Volvos och Polestars elbil. De ska utvecklas gemensamt med Northvolt i ett forskningscenter som också det hamnar i Göteborg och öppnar nästa år.

Det nära samarbete kring batteriutveckling är något som Volvos utvecklingschef Javier Varela tror kommer innebära en stor fördel i kommande elbilar.

– Vi kommer ha en annan approach kring hur vi integrerar batteriet i bilen och jobba på kemin, storleken och formen för att göra den bästa cellen i klassen för våra elbilar. Det är målet, sa han under en presentation på fredagsmorgonen.

Även Northvolts vd Peter Carlsson lovade att samarbetet kommer mynna ut i en ny generation celler med bättre prestanda än idag.

– Målet här är att ta och driva utveckling med folk från Volvo och Northvolt för att ta fram nästa generations plattform. Här jobbar vi självklart på förbättringar i energidensitet för at få lägre vikt och längre räckvidd samt för att minska laddningstiden. Men vi kommer också titta på saker som bättre prestanda vid kallt väder och annat där data säger oss att det finns områden att förbättra, sa Peter Carlsson.

Det kan dels handla om att utveckla celler med ny kemi, dels om att bättre integrera batteriet med bilen och styrsystemet.

Strax innan nyår meddelade Northvolt att den första egenutvecklade cellen hade tillverkats i fabriken Northvolt Ett i Skellefteå. Att det nu ska öppnas en andra fabrik i Göteborg ser Peter Carlsson endast fördelar med.

– Den nya fabriken kommer vara utvecklad efter Northvolt Ett, självklart med förbättringar och anpassningar. Det betyder att vi inte börjar från noll och kan driva ett snabbt och effektivt projekt. Vad det också betyder är att vi med den här fabriken etablerar ökad kapacitet för leveranskedjor, sa Peter Carlsson som tryckte på vikten av att bygga upp europeisk utvinning av nödvändiga material för batteritillverkning.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2022-02-04