Volvo satsar på megagjutning i nya elbilsfabriken

Carl Undéhn

Carl Undéhn

10 nov 2023

Tesla har varit föregångare med att använda så kallad ”gigacasting”, eller megagjutning, inom biltillverkning. Med det kan stora delar av bilen gjutas i ett stycke i stället för att sättas ihop av hundratals enskilda delar. Något som sparar tid och ger mer effektiv tillverkning – vilket i slutändan också sparar pengar.

Flera tillverkare är på väg att införa samma teknik, bland annat Volvo. För några veckor sedan levererades de två första megapressarna till Volvos fabrik Torslanda vid Göteborg. De kom då från det schweiziska företaget Bühler. Tesla använder däremot megapressar från italienska IDRA och de ska nu leverera utrustning till Volvos kommande elbilsfabrik i Slovakien.

Megapressar har redan levererats till fabriken i Göteborg.

Enligt IDRA:s hemsida handlar det om två megapresser med ett tryck på 9.000 ton. Det är mer än trycket på 8.400 ton hos maskinerna i Torslanda och även de som Tesla använder vid Giga Berlin, som uppges ha ett tryck på 6.200 ton.

Maskinerna beskrivs som några av de största i sitt slag i Europa och kommer innebära ett ”språng framåt inom biltillverkningstekniken”, enligt IDRA.

När megapressarna ska levereras – vilket i sig måste vara en utmaning med tanke på deras storlek – nämns inte i dagsläget. Att Volvo bygger en elbilsfabrik i Slovakien meddelades förra sommaren. Fabriken ska från en början ha en årskapacitet på 250.000 elbilar om året och är planerad att tas i bruk år 2026.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: