Elbilen logo Meny

Volvo utökar med tre nya elektriska lastbilar

Volvo utökar sitt lastbilsprogram med tre nya eldrivna modeller. Hittills har elektriska lastbilar främst varit riktade mot lokala transporter som sophantering inom städer. I det segmentet har till exempel Volvo sedan 2019 lastbilarna FL Electric och FE Electric.

Men de nya modellerna FH, FM och FMX är tunga lastbilar som även ska klara att köra regionalt mellan olika platser. De utrustas med ett batteri på 540 kWh som ska ge en räckvidd på till 30 mil. De nya modellerna ska även ha högre lastkapacitet på upp till 44 ton och starkare drivlinor är lastbilarna för stadstransporter.

Enligt Volvo räcker det till att täcka behoven för omkring 45 procent av dagens godstransporter inom Europa. Volvo menar därför att närmre hälften av alla lastbilstransporter inom EU skulle kunna elektrifieras ”i den nära framtiden”.

– Potentialen för att inom en nära framtid elektrifiera lastbilstransporterna i Europa och andra delar av världen är enorm. För att bevisa det har vi satt upp det ambitiösa målet att eldrivna lastbilar ska stå för hälften av vår försäljning år 2030. Och de tre nya tunga lastbilar som vi nu lanserar är ett gigantiskt steg i rätt riktning, säger Roger Alm som är vd för Volvo Lastvagnar i ett pressmeddelande.

De nya modellerna ska börja tillverkas 2022 och Volvo kommer då ha sammanlagt sex helt elektriska lastbilar i sitt program.

Volvo Lastvagnar har också en dubbel strategi där bränsleceller spelar en viktig roll för längre transporter. Konkurrenten Scania har däremot valt bort vätgas som alternativ och satsar helt på batteridrift i sina tunga transportfordon.

Att det finns stora möjligheter för batteridrift i lastbilar visar även en ny rapport från Stockholm Environmental Institute (SEI), skriver Dagens Industri.

Förutsättningen är att det finns ett väl utbyggt nät av snabbladdare. Då lönar sig framförallt tunga transporter med batteridrivna fordon, enligt studien.

– Vi har jämfört en stor bredd av storlekar på lastbilar och givet att man har tillgång till snabbladdning så är tunga transporter mer konkurrenskraftiga än lätta. Det går lite emot det som varit konventionell kunskap tidigare, säger Olle Olsson som är senior researcher på SEI till Dagens Industri.

Orsaken är bland annat reglerna om att chaufförer måste ta en paus på 40 minuter efter 4,5 timmes körning. Tid som kan användas för att snabbladda sin lastbil.

Även med batterier stora nog för att klara körpassen finns det tillräckligt med lastutrymme kvar för att göra ekvationen ekonomisk hållbar, menar studien.

Tunga transporter står idag för mellan 6-7 procent av världens utsläpp av växthusgaser.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2021-04-20