Elbilen logo Meny

Volvos 60 ton tunga ellastbil ska börja transportera paket

Igår kunde vi berätta att Mercedes varit ute och vintertestat två batteridrivna lastbilar med gott resultat. Det handlade då om bland annat eActros som är en lastbil med totalvikt på 18 eller 25 ton.

Nu meddelar Volvo att de tillsammans med DHL ska genomföra tester med en batteridriven lastbil med totalvikt på hela 60 ton.

Under testperioden som drar igång i mars ska lastbilen köras mellan två DHL-terminaler i Jönköping och Göteborg, där den också ska laddas. Ännu finns inga uppgifter om storlek på batteri eller möjlig räckvidd. Men med tanke på att sträckan mellan de två terminalerna mäter omkring 15 mil och det inte nämns något om laddmöjligheter på vägen kan vi utgå ifrån att lastbilen i alla fall ska klara det.

Volvo har tidigare sagt att det pågår tester av de eldrivna tunga lastbilarna FH, FM och FMX inför en planerad lansering på den europeiska marknaden 2021. Det talades då om en räckvidd på upp till 30 mil, men handlade då om fordon med en totalvikt på upp till 44 ton.

Det kommande testet ska alltså genomföras med en elektrisk Volvo FH med kombinerad bruttovikt på 60 ton, vilket är därmed är första gången det sker.

Sedan 2019 tillverkar Volvo de elektriska lastbilarna FL Electric och FE Electric som främst riktar sig för kortare transporter i stadstrafik. Pilotprojektet med DHL ses därför som ett viktigt steg i utvecklingen mot batteridrift även i långväga transporter.

Volvos mål är att alla tillverkarens lastbilar ska vara fossilfria till år 2040.

– Transportbranschen förändras snabbt och att vara hållbar är en allt viktigare konkurrensfördel för många av våra kunder. Vi erbjuder effektiva transportlösningar som bidrar till en snabb övergång till fossilfria bränslen, såsom elektricitet, säger Roger Alm som är vd på Volvo Lastvagnar i ett uttalande.

Volvo samarbetar även med Daimler kring vätgasdrift för lastbilar.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2021-02-23