VW-chefen bekräftar ny eldriven Golf: ”Vi jobbar på det”

Carl Undéhn

Carl Undéhn

26 jan 2023

Den tidigare eldrivna versionen av Volkswagen Golf lades ned 2020. Men på senare tid har har det kommit tecken på att en ny eldriven Golf är på gång. Om inte annat för att namnet Golf är så etablerat att det vore ett otaktiskt drag att inte sälja en modell med namnet.

– Vi har ikoniska varumärken, Golf och GTI. Det vore vansinnigt att låta dem dö och sippra bort, sa chefen för märket Volkswagen till brittiska Autocar i slutet av förra året.

– Vi skulle inte släppa namnet Golf, inte en chans, lade han också till.

Några konkreta planer på en e-Golf eller ID. Golf har ännu inte presenterats. Men i en intervju med tyska Handelsblatt bekräftar nu chefen för Volkswagenkocernen Oliver Blumen för första gången att något är på gång.

– Vi jobbar på det. Det finns redan inspirerande förslag, säger han till tidningen.

Volkswagenkoncernens chef Oliver Blume – som även är chef för Porsche

En eldriven Golf skulle enligt Volkswagen hamna mellan dagens ID.3 och den kommande, mindre modellen ID. Life/ID.2 som väntas lanseras 2025.

Oliver Blume bekräftar också ryktena om en eldriven ersättare till dagens fossildrivna suv Tiguan. Dessutom att beteckningen GTI för prestandamodeller ska få leva vidare inom Volkswagens eldrivna framtid.

Volkswagen har ändrat en del i sin elbilsstrategi. Den nya elbilsplattformen SSP skjuts upp från den planerade lanseringen 2026 till 2029 – minst.

Dagens Tiguan ska ersättas av en ny elsuv

I stället satsas stora summor på att vidareutveckla den nuvarande plattformen MEB, som idag används till alla Volkswagens ID-modeller, samt Skoda Enyaq, Cupra Born och Audi Q4 e-tron.

Den nya versionen kallas MEB+ och ska göra det möjligt för Volkswagen att bygga elbilar med 70 mils räckvidd och erbjuda laddning med upp till 200 kW.

En orsak till satsningen uppges vara att kunna möta konkurrensen från bland annat Kia/Hyundai. De har idag har en plattform för elbilar med mer modern teknik och snabbare laddning genom 800-voltsteknik.

– MEB har fortfarande stor potential. Vårt mål är att ta plattformen till nästa nivå. Med det syftet investerar vi för att uppgradera den. Med MEB+ kommer vi sedan att vara utmärkt positionerade för de kommande åren, säger Volkswagens chef Thomas Schäfer.

Om en kommande ID. Golf och ID. Tiguan kommer dra nytta av MEB+ är inte klart i dagsläget. För tillfället anger Volkswagen ingen tidsplan för när de båda modellerna ska lanseras.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: