XFC-batterier från StoreDot testas i Sverige – möjlig tillverkning i svensk-italienskt projekt

Carl Undéhn

Carl Undéhn

17 jan 2023

Batteriutvecklaren StoreDot vill genom egenutvecklade anoder med ett tunt lager kisel lansera batterier som laddar betydligt snabbare än idag. Tekniken som kallas XFC, för ”Extreme Fast Charging”, har hittills visat lovande resultat vid både företagets egna och oberoende tester.

Planen är att 2024 lansera batterier som kan ladda 16 mils räckvidd på fem minuter. Med förfinad teknik ska laddtiden sedan sänkas till endast två minuter för 16 mils räckvidd till 2032.

StoreDot har hittills lyckats leverera enligt sin tidsplan – något de nu ser ut att lyckas med även när det kommer till lanseringen nästa år.

Enligt StoreDot testas deras battericeller med XFC-teknik nu av tillverkare i Europa, Asien och USA med goda resultat.

– Det gläder oss att så många av världens ledande biltillverkare testar både våra XFC-celler och deras integrering i nästa generations elbilsarkitekturer, och vi får positiv feedback om hur praktisk vår teknik är, säger StoreDots vd Doron Myersdorf i ett uttalande.

Sverige pekas ut som en plats där XFC-cellerna testas.

Vilka tillverkare det är som testar cellern nämns inte. Men bland de som har investerat i den israeliska batteriutvecklaren hittas Mercedes, Volvo och Polestar. På en karta som visar var tester sker är också Sverige markerat.

XFC-batterierna ska masstillverkas av kinesiska EVE Energy. Men det kan även bli aktuellt med tillverkning på andra platser.

Nu meddelas att StoreDot ingått ett strategiskt samarbete med start up-bolaget Italvolt. Chef för projektet, som vill bygga en batterifabrik med en årskapacitet på 45 GWh, är den svenske entreprenören Lars Carlström.

Rendering av Italvolts planerade fabrik i norra Italien.

Med Northvolt som förebild var han tidigare med och planerade den brittiska batterifabriken Britishvolt. Efter att Storbritanniens regering drog tillbaka planerna på statligt stöd på 100 miljoner pund hamnade Britishvolt i ekonomisk knipa.

Efter rykten om försäljning av Britishvolt till andra investerare ser det nu ut som att hela projektet läggs ned.

Återstår då att se om Italvolt går en bättre framtid till mötes. Avtalet med StoreDot innebär att Italvolt ska tillverka XFC-batterier på licens.

Lars Carlström

Enligt Lars Carlström innebär samarbetet med StoreDot en vändpunkt på vägen mot att kunna börja tillverka battericeller i stor skala.

– Vi är stolta över att välkomna StoreDot som samarbetspartner och tillsammans kommer vi att påskynda introduktionen av battericeller med extrem energitäthet som kan stödja övergången till elfordon, säger han i ett uttalande.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!