Elbilen logo Meny

XPeng ska sälja modellerna P7 och G3 med LFP-batterier

Kinesiska biltillverkaren XPeng har meddelat att de kommer erbjuda modellerna P7 och G3 med olika batterialternativ. Det innebär att kunder nu kommer kunna välja mellan två batterityper– det redan existerande litiumjonbatteriet eller batterier med LFP-celler. Med det följer XPeng Tesla i spåren som även de visat intresse för LFP batterier, rapporterar electrive.

Så vad är LFP? LFP står för lithium iron phosphate och är ett batteri som är fritt från både nickel och kobolt. LFP batterierna är därmed betydligt billigare att framställa och dessutom bättre för miljön, men på bekostnad av räckvidd och energidensitet.

I pressmeddelandet som Electrive fått tillgång till skriver XPeng att modellen P7 nu kommer att komma med en 60,2 kWh powerpack LFP batteri som ska ge en räckvidd på omkring 48 mil. Det skulle resultera i en minskning av räckvidden på omkring 20 mil, jämfört med de 70 mil som utlovas i long range-modellen av P7.

Biltillverkaren uppgav inga exakta siffror på hur mycket billigare modellerna skulle bli med LFP batteriet. Istället hänvisade till Teslas Model 3 tillverkade i Kina som erbjuds med LFP-batterier. På den kinesiska marknaden är den versionen 20 000 yuan billigare, omkring 26 000 kronor.

Vid fråga angående varför de valt att komma med de nya batterialternativen svarar XPeng att modellerna är ett svar på beteendemönster bland deras kunder. Xpeng menar den genomsnittlige kunden i Kina en veckovis räckvidd på omkring 200-300 km, vilket de nya modellerna levererar.

Det finns också tecken på att ett större skifte mot LFP är på gång bland billigare modeller av elbilar. Teslas Elon Musk uttryckte sig nyligen om framstegen som gjorts med LFP batterier och hur det kan vara en lösning på bristen på nickel. Han menade att teknologin har utvecklats och att det därför är rimligt att börja använda tekniken i billigare modeller.  

Text: Sigge Dackevall

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2021-03-05