Xpeng visar insida och släpper detaljer kring elsuven G9
Carl Undéhn
12 aug 2022
I mars blev det möjligt att beställa sedanen P5 som blev Xpengs första modell i Sverige. Men leveranserna drabbades av förseningar och några månader senare stoppades möjligheten att lägga en beställning på bilen. Enligt Xpeng i Sverige hette det då att de då istället fokuserade på lanseringen av den större sedanen P7.
Den ska sedan följas av den lyxigare elsuven G9 som nu går att beställa i Kina. När orderböckerna öppnas där får vi även veta mer kring tekniken hos den nya modellen. Bland annat att den kan ladda snabbt.
Väldigt snabbt till och med och Xpeng beskriver G9 som ”världens mest snabbladdande masstillverkade elbil”.
Som Porsche Taycan, Audi e-tron GT, Kia EV6 och Ioniq 5 har också Xpeng G9 ett 800-voltssystem för att kunna ladda med hög effekt. Men där Porschen som bäst klarar 270 kW ska Xpeng G9 klara en effekt på 480 kW. Det gör det möjligt att ladda 20 mils räckvidd på fem minuter.
En förutsättning för det är naturligtvis också att hitta en laddstolpe med så pass hög effekt. Den snabbaste laddaren idag har tagits fram av ABB och ger en effekt på upp till 360 kW.
Men även den saken ska Xpeng lösa med sin nya laddstolpe S4 som ska kunna ge just 480 kW. Om den även kommer utanför Kina är ännu oklart.
Hur stort batteriet är avslöjas inte. Endast att räckvidden är över 70 mil enligt den kinesiska körcykeln. Vad räckvidden blir enligt det mindre förlåtande WLTP återstår att se.
Xpeng G9 är fyrhjulsdriven med en elmotor på varje axel som ger en total effekt på 551 hästkrafter och vridmomentet anges till exakta 717 Nm. Från 0-100 km/h ska gå på endast tre sekunder.
Effektmässigt är Xpeng G9 alltså på pappret jämförbar med Tesla Model Y Performance och något svagare än Kias prestandasuv EV6 GT.
Nu får vi även se insidan av Xpeng G9 där det hittas två liggande skärmar på 15 tum var i framsätet, samt ytterligare en mindre bakom ratten.
Xpeng satsar stort på avancerad teknik och G9 är inget undantag. Bilen är utrustad med 31 Lidar-radarsensorer och ultrasnabb behandling av data. Informationen används av bilens ”Advanced Driver Assistance System”, kort ADAS. Hur självkörande bilen är framgår inte, men systemet ska klara sitiationer från ”parkeringsplatser och områden med låga hastigheter till körning på stadsvägar och motorvägar”.
Avancerat är också bilens ljudsystem som bjuder på en ”5D-upplevelse”. Det sker med 28 högtalare som har en total effekt på 2 250 W, vibrationer i sätet, stämningsfullt ljus och även dofter när du lyssnar på musik eller ser på film i bilen.
Xpeng G9 börjar leveras till kunder i Kina i september. För Sverige och Europas del ska det komma information längre fram. Att G9 kommer hit är ändå ganska säkert då det tidigare sagts att modellen utvecklats för en global lansering.
Xpeng har även som mål att hälften av försäljningen ska ske utanför hemmamarknaden Kina.