Zeekr byter strategi – ny elsuv med ”superhybrid”-teknik

Carl Undéhn

Carl Undéhn

23 apr 2025

Zeekr fortsätter att presentera nya modeller. Kort efter att vi varit och provkört Sverigeaktuella och snabbladdande elsuven 7X visades shooting brake-modellen 007 GT upp. En bil med samma teknik, men som ännu inte är bekräftad för Sverige. Det samma gäller den nya flaggskeppsmodellen 9X, som nu har visats upp. Och med den går märket ifrån beskrivningen av sig själv so ett ”Pure Electric Vehicle Brand” för Zeekr 9X kommer bli den första att använda en vad som kallas en ”Super hybrid teknik”.

Exakt vad det innebär har ännu inte presenterats. Enligt kinesiska medier handlar det om en teknik som ska dra nytta av fördelarna hos drivlinor som är helt eldrivna, laddhybrider och tekniken med räckviddsförlängare där en bensinmotor laddar batteriet under färd. Information om batteriets storlek och räckvidd på el finns ännu inte. Enligt obekräftade uppgifter ska 9X kunna laddas lika snabbt som den mindre 7x, alltså med upp till 480 kW. Nu bekräftas i alla fall att modellen klarar 0-100 km/h på 3 sekunder och fler detaljer kring Zeekr 9X ska presenteras under bilsalongen i Shanghai som pågår just nu.

Att det handlar om en suv i lyxklass syns redan på utsidan, med en design som skiljer sig en del från övriga modeller från Zeekr. Mest påminner dess utseende om den lyxiga minibussen Zeekr 009, som nyligen visades i en specialversion med inslag av guld, och designen för tankarna till stora modeller från Land Rover. När Zeekr 9X tidigare har teasats med beskrivningar som en ”lyxig flaggskepps-SUV i världsklass” och maskering har det nämnts en storlek på 5,2 meter. Zeekr 9X blir först med det systemet G-Pilot för avancerad självkörning i nivå 3. För det ska bilen vara utrustad med hela fem Lidar-enheter som har uppgiften att läsa av saker på olika avstånd.

Något pris för den lyxiga suven har ännu inte presenterats.

Annons: